Monday, May 21, 2018

Kisah Ramadhan: 3 Ramadhan

Assalamualaikum.

Sementara nak menunggu waktu berbuka puasa, bolehlah aku kongsikan menu Ramadhan untuk hari ketiga. Hari ketiga Ramadhan, aku pulang ke rumah mak mentua. Berbuka puasa di sana. Bila berbuka di sana tak adalah nak berposak nak memasak. Bawa menu sekadar tambah-tambah dan menu sampingan gitu.

Memandangkan biras aku sedang mengandung dan dia buat permintaan. Nak bubur jagung katanya. Kalau ibu mengandung buat permintaan memang tidaklah kau nak pegun aje kan. Gigihlah aku membeli barang dua hari sebelum untuk masakkan dia bubur jagung.

Mujurlah dia buat permintaan yang senang-senang aje menunya. Kalau dimintanya kambing golek mahu bergolek juga aku masa tu. Haha. Kambing pun aku tak makan. Jadi hari sabtu tu aku cuma bersantai-santai di dapur menyiapkan dua jenis menu.

Bubur jagung.
Mee goreng.

Bahan-bahan untuk buat bubur jagung.

Siap sudah bubur jagung seperiuk.

Mee goreng dan bubur jagung hasil air tanganku.

Menu di rumah mak mentua. Sebelah suami memang ramai. Jadi menunya pun banyaklah.


Cucu-cucu mak mentua. Ini tak cukup korum. Ada empat orang lagi cucu mak yang tak ada.

Budak berdua ni bila suruh bergambar macam-macam gayanya. Capik Kyle versi kecik dengan sepupunya Emma Sofea. Bukan Emma Maembong ya. Hahaha. Begitulah kisah 3 Ramadhan kami di rumah mak mentua.

Sekian dan wassalam.

Salam pena,
Fyda Adim



No comments: