Sunday, May 13, 2018

Cerita Pilihan Raya




Assalamualaikum.

Alhamdulillah. Selesai sudah pilihan raya. Perasaan susah hati, berdebar sudah pun berakhir. Apa jua keputusan haruslah diterima dengan berlapang dada. Kita sudah di bawah tampuk kerajaan yang baharu. Siapa pun yang memerintah seharusnya kita perlu hormat pada kerajaan kita. Itu sahaja. Tak perlulah kecam sana sini.

Okeylah, aku tak nak ulas apa-apa fasal politik. Aku nak kongsi dan simpan buat kenangan tentang pilihan raya kali ini. Ini adalah kali ketiga aku keluar mengundi. Aku masih lagi mengundi di tempat yang sama walaupun sudah berpindah ke rumah sendiri. Tempat mengundi aku di sekolah berdekatan dengan rumah mak. Masih sayang lagi dengan kampung aku.

Tempat mengundi aku dan suami berlainan. Suami pun mengundi di kampungnya. Aku, mak dan adik sama tempat mengundi. Ayah pula di tempat lain. Adik ipar aku pun mengundi di kampungnya. Dalam jam 9 pagi kami keluar ke rumah mak sebab aku dah janji nak pergi dengan mak. Adik sudah bawa ayah ke tempat mengundi.

Inilah tempat aku mengundi. SK Peringgit.

Aku sudah bersedia masa ini. Bersemangat.

Aku mengundi di Saluran 4. Beratur juga tapi taklah aku menunggu lama.

Selesai sudah. Waktu ini aku sedang menunggu emak.

Jari mak dan jariku.

Kemudian mak long pun keluar mengundi. Dengan berkerusi roda bagai. Semangatkan.

Aku dan mak long yang aku panggil obek.

Ini pula jari-jemari laki bini. Haha.

Nakal sungguh gambar ini. Cucunda blur-blur masa kita orang dok tunjuk kat dia. Mestilah si Amanda Dareena dok pelik. Awatlah semua dok tunjuk kat aku?

Nanti menyusul entri kesinambungannya daripada entri ini. Selesai mengundi kita orang ada family gathering. Memandangkan anak-anak buah balik mengundi, kita orang berkumpul sambil masak-masak dan makan-makan. Bersambung lagi. Sekian dan wassalam.

Salam pena,
Fyda Adim


1 comment:

Sis Lin said...

Alhamdulilah..
Tertunai sudah tanggungjawab.
Moga TunM diberikan kesihatan yang baik dan terus berjuang untuk rakyat!