Showing posts with label Friend Stories. Show all posts
Showing posts with label Friend Stories. Show all posts

Saturday, April 18, 2020

Kursus Pengurusan Stor di INTAN Sabah

Assalamualaikum.

Selamat malam.

Marilah aku tuliskan juga kisah aku berkursus di Sabah awal bulan Februari tempoh hari. Gambar-gambarnya sudah lama di upload cuma aku belum berkesempatan mahu mengarang. Sibukkan dengan benda lain.

Kadang sudah kehilangan kata-katanya sebab sana-sini aku menulis. Kalau tidak di FB, aku tulis pendek di ruang Instagram. Ada masa menulis di page Karya Fyda Adim. Bolehlah ke sana jika ingin mengetahui pasal novel aku, Insan Kau Cinta.

Waktu ke Sabah, wabak yang melanda negara sudah ada dan waktu itu memang agak risau cuma bila tiada apa-apa arahan yang mengatakan tak payah pergi, jadi kenalah pergi. Sudahlah menggunakan waran kerajaan.

Aku di sana dalam lima hari. Tak silap aku bertolak ke sana 2 Februari 2020. Aku pergi kursus awal-awal biar senang sikit. Nanti cukuplah 7 hari berkursus. Mujur perginya berkawan. Kalau suruh aku sorang-sorang memang tidaklah. Tak berani aku.

Inilah Puan Diana yang menghadiri Kursus Pengurusan Stor bersamaku.

Kami selamat sampai di bumi bawah bayu.

Inilah kawan-kawan sepanjang lima hari di sana. Macam dah lama kenal dia orang walhal semua dari pelbagai jabatan dan agensi.

Grup ini yang asyiklah kerjanya bergambar.

Inilah tempat kami berkursus. Aku pertama kali datang ke tempat ini.

Aku dan kawan yang duduk di sebelah aku. Zainor namanya. Sedang eloklah sebab dua-dua penakut. Siang-siang hari nak pergi toilet pun takut. Jadi kami saling menemani.

Sebelah kanan itulah penceramah kami.

Kebanyakkan antara mereka memang dari Sabah. Hanya empat orang saja dari semenanjung.

Berdiri sebelah aku itu dari semenanjung. Laili namanya. Dia kerja di Putrajaya.

Grup kami dengan penceramah. Sampai namanya pun aku dah lupa.





Aku dan Laili.

Sekali lagi dengan Zainor.

Itulah beberapa keping gambar sepanjang kami di INTAN Sabah. Ada gambar-gambar yang kami outing. Nantilah kalau rajin aku ceritakan. Dua malam kami keluar ke bandar. Seronok tau. Gelak-gelak. Makan-makan.

 Bergambar beramai-ramai dengan seorang lagi penceramah. Manis saja mukanya.


Hari terakhir yang menyedihkan. Biasalah setiap pertemuan pasti ada perpisahan. Terasa sangat dekat dengan mereka. Selesa berbual. Selesa semuanya walau hanya dalam tempoh yang singkat.

Sudah tiba untuk pulang ke destinasi masing-masing. Lima hari di sana macam-macam kejadian. Hari pertama kedua aku okey lagi. Masuk hari ketiga rasanya bila dapat tahu ada kejadian seram yang menyerang penghuni di sana, aku juga diselubungi ketakutan. Malam susah nak lelap walhal aku memang penat tapi fikiran terlampau memikirkan cerita seram itu. Sampai membayangkan sendiri.

Hari akhir ini hati terasa amat lega. Sedih mahu berpisah dengan kawan-kawan baharu tapi lega bila ketakutan tidak terus menghuni dalam diri. Kisah seorang 'perempuan' yang suka mengacau dan mengetuk pintu. Ish, tak sanggup nak cerita.

Sebelum berpisah bergambarlah puas-puas.



Gambar terakhir sebelum meninggalkan INTAN kampus Sabah. Kami bertiga balik sekali sebab nak ke lapangan terbang. Yang lain semua orang Sabah.

Aku memang seronok lima hari di sana. Mengenali kawan-kawan baharu pun seronok. Walaupun baru kenal tetapi mesranya seperti sudah lama mengenali antara satu sama lain. Semoga grup yang diwujudkan seramai 6 orang itu dapat mengeratkan lagi hubungan kami.

Sekian dan wassalam. 

Salam pena,
Fyda Adim





Friday, December 13, 2019

Berbowling Bersama Warga JKM Melaka

Assalamualaikum.

Hai.

Selamat pagi. Salam jumaat. Kembali bersiaran di laman blog ini setelah berapa lama tidak menitipkan sesuatu di sini. Rindu, rindu dan rindu. Biasalah bila ada ruang lain yang boleh aku tulis makanya ruang ini agak ketinggalan.

Baiklah nak cerita tempoh hari masa balik ke Melaka selama tiga hari. Masa mula cuti sekolah. Kawan-kawan di JKM ajak main bowling tengah hari jumaat. Mereka kan kerja. Rehatnya panjang. Jadi masa itu pun aku tak ada aktiviti, aku pun setujulah untuk turut serta. Dapatlah menghilangkan rindu walau untuk dua jam.

Marilah tengok gambar-gambar kami yang sempat dirakam pada hari itu. Bolehlah nanti buat kenangan di masa akan datang.

Aku sudah tukar kasut.

Permainan sudah dimulakan. Ada beberapa grup.

Inilah semuanya pada hari itu.

Ini grup yang lain.

Bukan main riuhnya kami masa itu.

Kami bertiga satu grup.

Kalau bertiga memang kerjanya asyik bergambar.

Inilah para wanita Bahagian Khidmat Pengurusan JKMN Melaka. Aku pernah menjadi sebahagian daripada mereka. Rindu oi.

Terimalah hakikat kini sudah tiada. Mujurlah mereka masih sudi mengajak aku.

Kami berdua ex JKM. Aku sudah ke Jabatan Pembangunan Kemahiran. Dia sudah ke Jabatan Akauntan.

Satu kali berswafoto.

Geng bibir yang tak cukup korum. Inilah geng yang rapat suatu ketika dulu di JKM. Geng makan, geng lipstik, geng potluck, geng karok dan macam-macamlah.

Sekali lagi bergambar.

Dan akhir sekali, aku hantar mereka pulang ke ofis. Singgah makan cendol di kafe bawah bangunan Kota Cemerlang. Tempat inilah yang selalu kami makan pagi atau tengah hari kalau tak keluar mengukur jalan.

Itu sahaja coretan untuk hari itu. Hampir sebulan ceritanya tapi barulah sempat menulisnya di sini. Semoga ukhwah ini tetap terjalin.

Sekian dan wassalam.

Salam pena,
Fyda Adim


Saturday, May 11, 2019

Kisah Ramadan: 6 Ramadan 1440

Assalamualaikum.

Selamat malam.

Sudah selesai 6 Ramadan. Sekejap sahaja. Aku ini sudah menghitung hari nak balik Melaka khamis ini. Hati sudah menggeletis. Terbayang-bayangkan rumah. Terbayangkan mak ayah. Semualah kesayangan di Melaka sedang bermain-main di ruang mata.

Allah.

Terasa Ramadan tahun ini kuat sungguh dugaannya. Entahlah. Aku berdoa hari-hari agar apa yang sedang menghantui diri akan berakhir secepat mungkin. Kata orang, ikut sahaja alirannya. Ya. Memang ikut alirannya namun sesekali tewas.

Baiklah, tak nak cerita panjang. Menu hari ini mee basah. Hari ini sudah tidak lalu nak makan nasi jadi aku masaklah mee basah.

Mee basah. Murtabak suami aku beli.

Kemudian pencuci mulut aku buat sagu gula melaka. Memandangkan ada stok jagung tergolek-golek dalam peti ais, aku rebus dan aku campakkan ke dalam sagu. Alhamdulillah. Sedap.

Sedang aku mengemas bilik, kawan aku kat Melaka video call. Mulanya aku ingat dia tertekan ke apa. Aku biarkan sahaja. Lagi pun suami aku ada. Aku kalau sudah jumpa kawan lagi riuh daripada laki aku jumpa kawan dia. Hahaha.

Kawan aku telefon.

"Al, ko tak reti ke nak jawab vc aku?"

"Laki aku ada."

"Kejap je. Cepat pakai tudung. Aku ada seprais ni."

Aku dengar seprais menggeletis aku sarung tudung. Ingatkan dia nak vc dengan Remy Ishak ke Syafiq Kyle ke. Rupanya peminat Remy Ishak (gambarnya sebelah aku) balik Melaka. Dia kerja kat Sarawak. Apa lagi riuh kejapan rumah aku dek kerana aku bervideo call dengan dia orang.

Mana aci korang bertiga aje. Aku tak ada. Tunggu aku balik pula. Rindu nak gelak kuat-kuat dengan korang. Sekian dan wassalam.

Salam pena,
Fyda Adim


Tuesday, May 7, 2019

Sebelum Meninggalkan JKM

Assalamualaikum.

Selamat petang.

Entri kali ini penuh gambar. Aku tak sempat nak simpan dalam komputer kat rumah Melaka. Henfon sudah memberat. Jadi aku titipkan di sini buat kenangan. Sebelum meninggalkan JKM, banyak kenangan manis. Hari-hari terakhir menjadi semakin sebak dan sendu dalam hati ini. 

Mahu tak sebak. 12 tahun aku di JKM (Jabatan Kebajikan Masyarakat Negeri Melaka). Ada yang lebih 10 tahun aku berkawan. Suka duka dilalui bersama. Itu yang buat hati dihantui pelbagai rasa. Tetapi sudah sampai masanya aku pergi sebab sudah 12 tahun aku di sana. Kena cari suasana baharu dan pengalaman baharu juga walaupun hati tersangatlah berat mahu meninggalkannya.

Ini aku kenal daripada kawan aku di JKM, Myra Mokhtar. Ini kawan sekolahnya, Ezza. Dia minat menulis. Itu yang membuatkan kami berkawan. Dia datang pejabat hantar roti jala beberapa hari sebelum aku berpindah. Terharu sangat.

Ini kawan JKM dan juga kawan setaman. Dia pun sudah berhijrah ke Nilai mengikut suami. Sedih juga sebab dulu anak-anak kita orang duduk transit yang sama. Anak-anak Kak Ela selalu bermain dengan anak-anak aku. Sekarang Kak Ela ini sedang cuti tanpa gaji. Rumah dia sudah disewakan pada orang. InsyaAllah, satu hari nanti kami akan bersatu kembali di taman itu.

Ini geng makan, geng gelak, geng nangis kat JKM. Nak-nak Myra Mokhtar (kanan) tempat aku berkongsi suka duka aku. 

Ini bos Bahagian Khidmat Pengurusan. Puan Cheng Li Siang namanya.

Ini kawan setaman juga tapi dia baru dua tahun kat JKM.

Masa ni sebelum bertolak ke tempat majlis perpisahan.

Ini pula Kak Rehan. Dia sudah bersara. Aku jumpa dia masa pergi kenduri kahwin anak dia tempoh hari. Dapatlah berjumpa dengan dia setelah sekian lama tak jumpa.

Berjumpa dengan CC Habibah dari  STB Sungai Lereh. Kenal dengan CC ni baru lagi tapi kami agak akrab juga. Mungkin sebab selalu tanya pasal kerja.

Ini aku jumpa masa balik Melaka tempoh hari. Jumpa kejap sahaja. Jadilah sebab kesuntukan masa.

Ini sehari sebelum aku ke JB. Dia orang ajak makan tengah hari.

Aku dan Kak Zana. Ini hari terakhir aku di JKM. Dulu ada seseorang kata muka kita orang sama. Entah mana samanya.

Ini geng BKP.

Aku dan Maziana. 10 tahun lebih dengan dia di JKM.

Kakak-kakak kerani yang uruskan perkhidmatan.

Gambar ini guna kamera Kak Zana.

Masa Kak Zana whatsapp, dia kata.

"Gambar ini samar macam tahu-tahu hati pun tengah samar."

Macam itulah katanya. Ingat-ingat lupa ayat-ayatnya.

Bergambar beramai-ramai sebelum aku pulang dan menangis petang itu. Petang itu penuh dengan tangisan. Tangisan perpisahan. Perpisahan yang membolehkan kita untuk bertemu lagi. Perpisahan itu menyakitkan lebih-lebih lagi perpisahan yang tidak akan bertemu sampai bila-bila.

Ramadan pertama tanpa Obek Nah. 
Al-fatihah buat mereka yang telah pergi.

Sekian dan wassalam.

Salam pena,
Fyda Adim