Wednesday, November 27, 2019

Diana Lissa Setahun Umurnya

Assalamualaikum.

Hai.

Selamat malam.

Ajaibnya tiba-tiba keluar entri di tengah malam seperti mimpi di malam hari. Aku bukan tidur sambil mengigau dan berjalan ke komputer lalu mengetuk keyboard. Menaip dalam keadaan sedar. Memaksa diri untuk menulis. Kalau tidak dipaksa makin lama makin menjadi malasnya. Sudahlah ada tempahan blog dan juga artikel kemudian mahu bermalas-malasan pula. Tahun ini nampaknya ada dua buah buku sahaja yang menyelitkan karya kecilku.

Semoga tahun 2020 ada sinar baharu.

Ya. Mudah-mudahan. Aku selalu sinar itu datang tatkala hati libang-libu di sini. Biasalah duduk di perantauan psti teringat-ingat di kampung halaman.

Baiklah. Berbalik kepada tajuk entri. Mukadimahnya memang selalu panjang lebar kalau aku sudah mula asyik menulis.

Sehari sebelum menyambut Deepavali iaitu 26 Oktober 2019, biras aku buat majlis hari lahir anak ketiganya yang ke setahun. Majlisnya diadakan di Hatten Place. Marilah tengok gambar yang sebanyak-banyaknya. Ini pun gigih aku memilih. Biasalah kalau ada majlis atau perjumpaan memang kerjanya bergambar saja.

Budak berdua tengah itu anak-anak buah aku - anak adik.

Yang belakang berdiri itu sepupu-sepapat.

Nayli dan Naura.

Aku bawak emak aku juga.

Masa ini sudah mula makan walaupun ada yang masih belum sampai.

Goodies.

Tudung pink mak mentua. Kanak-kanak ada anak sendiri dan anak buah. lelaki dua orang itu adik-adik ipar.


Keluarga sebelah mentua.

Ini juga sebelah mentua. Budak yang duduk di baby chair itulah Diana Lissa.

Suka budak-budak ini makan macam-macam.

Kakak-kakak dan birthday girl.

Sempat amik gambar. Biras aku yang snap.

Ini emak pengantin.

Aku dan biras.

Selpie laki bini konsepnya.




Masa untuk potong kek.

Naura (kiri) dn Emma (kanan). Mereka sebaya.

Nyanyi dan potong kek.

Sizzing ini sedap sekali.

Keknya.

Sebelum balik haruslah bergambar beramai-ramai.

Kami dan aku photoG.

Kami dan kali ini aku dalam gambar.

Mak-mak memang tak ada dia nak bergambar.

Ini kejadian sebelum nak bergambar.

Tudung hitam itu emak biras aku. Sebelahnya kakak iparnya dan tudung hijau emak aku.

Akhirnya, siap juga entri ini yang sudah sebulan lebih aku letak dalam draf. Dasar pemalas. Sejenis perangai kebelakangan ini aku memilih untuk tidur daripada menulis. Kalau membaca pun pengakhirannya juga adalah tidur. Hahaha. Apa nak jadi?

Sekian dan wassalam.

Salam pena,
Fyda Adim


Jangan Khianati Aku




Lirik Lagu Jangan Khianati Aku

punah semua
harapan bersama
sekira kau larut dalam hati

aku menanti bayangmu ini
andai engkau nyata dalam mimpi

kau rasa resah
bila kau tiada
hadirmu mengubah sejuta rasa pedih

yang memilih aku, adalah dirimu
jika benar itu jangan khianati
berjanji padaku, percaya selalu

aku bagaikan mentari jingga
menghiasi cahaya kamarmu

aku pun juga seperti rembulan
menemani disaat malam mu

kau rasa resah
bila kau tiada
hadirmu mengubah sejuta rasa pedih

yang memilih aku, adalah dirimu
jika benar itu jangan khianati
berjanji padaku, percaya selalu

yang memilih aku, adalah dirimu


Wednesday, November 6, 2019

Jumaat Di Johor Bahru

Assalamualaikum.

Hai semua.

Minggu ini kami tidak pulang ke Melaka. Jadi habiskan masa saja di bandaraya Johor Bahru. Balik dua minggu sekali pun kena memikirkan fulus dan segala macam. Oleh sebab baru saja menghabiskan masa di Melaka jadi minggu ini kita bertenang-tenang saja di tempat mencari rezeki.

Dulu rajin juga balik dua minggu sekali tapi sekarang macam dah sebulan sekali tapi kalau terasa nak balik; bila rindu sudah tidak dapat dibendung - kami balik juga tak kira masa. Begitulah hidup di perantauan.

Di sana ada rumah sendiri.
Di sana ada keluarga sendiri.
Di sana semuanya ada.
Tempat jatuh lagi dikenang.

Baiklah, mari aku ceritakan kisah minggu ini. Aku kalau mukadimah memang selalu tersasar. Kalau sudah menaip beginilah jadinya.

Petang khamis, sewaktu dalam perjalanan balik ke rumah dari pejabat, encik suami ajak singgah Subway. Katanya ada promosi. Beli satu percuma satu. Aku ikut saja walaupun bukan kegemaran. Sejenis yang tak reti makan selain McDonalds; kalau bab burger.

Jadi kami singgah di Plaza Pelangi sebab situ adalah laluan untuk pulang ke rumah. Memandangkan malam itu kami merancang untuk membeli barang dapur jadi beli makan malam siap-siap. Boleh makan di rumah sebelum keluar membeli barang dapur.

Subway di Plaza Pelangi. Pertama kali aku menjejakkan kaki di bangunan ini.

Tiba giliran untuk memesan. Encik suami yang buat pesanan sebab puan isterinya tidak reti nak pilih sayur-sayurannya. Memang tidak pernah membelinya sendiri.

Sebelah malam kami ke pasaraya NSK untuk membeli barang dapur yang sudah kontang. Belilah sikit-sikit memandangkan kat sini menyewa rumah flat jadi tak larat nak memikul sampai ke tingkat 4. Memang kena menyadokan diri.

Pagi jumaat kami sempat beriadah di taman rekreasi berdekatan.

Kemudian singgah sarapan. Aku pekena sekeping tosai yang begitu sedap sekali.

Sebelah tengah hari aku mula memasak. Hari itu memasak menu istimewa sedikit. Ayam masak merah. kari daging dan jelatah.

Nasinya pula nasi tomato. Konsep makan hari itu dalam dulang.

Menu yang sudah sedia dihidang dan tunggu untuk dimakan.

Beginilah konsep makan kami empat beranak tempoh hari. Alhamdulillah. Semuanya berselera. Bertambah-tambah. Anak-anak yang minta makan dalam dulang. Bila waktu cuti bolehlah nak melayankan. Kata sahabat aku, waktu cuti yang boleh masak macam-macam dan sedap-sedap.

Sekian dan wassalam.

Salam pena,
Fyda Adim



Friday, November 1, 2019

Amanda Dareena 2 Tahun

Assalamualaikum.

Hai.

Kembali lagi di sini. Banyak ceritanya yang tertangguh. Terlalu banyak cerita tapi masanya terlalu padat dengan pelbagai aktiviti dan rutin harian yang sebegitunya sibuk. Kalau tidak balik ke Melaka aku sibuk berjalan-jalan di bandaraya JB ini. Kalau balik Melaka sudah sibuk dengan ahli keluarga di sana.

Ini cerita masa 31 Ogos 2019, majlis hari lahir cucu di Bangi. Amanda Dareena ini pangkat cucu kepada aku. Jadi 2 Ogos 2019 genaplah umurnya 2 tahun. Sekejap saja masa berjalan. Bila usianya bertambah nampaknya aku pun semakin tua.

Marilah kita tengok gambar pula.

Meja candy.

Kek untuk Amanda.

Meja ini kegemaran kanak-kanak.

Zoom sikit gambar kek.

Antara menu yang ada.

Sepenuh-penuh meja dengan makanan.

Majlis diadakan di Aisya Kids Planet Bangi.

Kami mesti bergambar jika berkumpul. Anak-anak buah dan bibik-bibiknya.

Yang tua pun seronok main.

Dari kanan: Mak aku, kakak sepupu aku (nenek Amanda) dan abang sepupu (atok amanda).

Inilah Amanda Dareena.

Mak dan Kak Wati.

Keluarga aku.

Kesayangan aku dunia akhirat.

Budak berdua ini ramai yang kata muka dia orang seiras. Adriana (anak aku) dan Afiqah (anak kakak sepupu).

Riuh kalau kami ada.

Masing-masing suruh bibiknya suap. Mengada-ngada.

Inilah yang paling riuh.

Aku bersama adik ipar aku.

Kanak-kanak seronoklah sebab boleh bermain.

Kami lagi bergambar.

Mak-mak pun masuk juga tempat mainan.

Entah apa yang budak ni bercerita. Beria sekali sampai macam itu.

Amanda Dareena bersama mama dan papa.

Akhir sekali, sebelum pulang aku bergambar dengan mama Amanda. Alhamdulillah majlis berjalan lancar dan meriah serta cukup riuhnya.

Seronok bila berkumpul begini. Ramai-ramai. Bukan senang nak dapat momen begini bila masing-masing duduk jauh. Aku lagilah sudah tercampak di selatan ini lagi payah nak berkumpul. Bila dia orang balik Melaka masa itu aku pula tak balik. Bila aku balik dia orang pula tak balik.

Sekian dan wassalam.

Salam pena,
Fyda Adim