Assalamualaikum.
Selamat malam.
Terlampau sibuk dengan bermacam-macam benda hinggakan aku tidak sempat menulis di sini. Aku sedang sibuk dengan projek akhir tahun. Projek untuk diri sendiri. Kemudian sibuk dengan SKT dengan myPortfolio. Sangat-sangat kemurungan.
Baiklah, tanggal 17 Oktober adalah ulangtahun kelahiran suami. Memandangkan masa tu dia di tempat kerja, aku minta kawan-kawan di sana aje raikan. Jadilah tanda ingatan aku dan anak-anak yang ada di sini.
Kek yang aku tempah dengan isteri officemate suami.
Cantik kan.
Ini kawan-kawan yang di sana.
Kejutan yang simple.
Gambar-gambar ni semua yang kawan-kawan di sana kirimkan.
Begitulah kisah sebulan yang lalu. Itu sahaja yang mampu disediakan dan mungkin akan dikenang-kenang pada masa akan datang.
Sampai sini dulu. InsyaAllah akan menyusul dengan entri yang lain. Sekian dan wassalam.
Salam pena,
Fyda Adim
Monday, November 26, 2018
Wednesday, November 7, 2018
Bila Hari Sabtu
Assalamualaikum.
Selamat pagi.
Sibuk sangat. Aku sibuk dengan promosi buku. Sibuk dengan manuskrip. Sibuk dengan tugas hakiki. Sibuk dengan tugasan di rumah. Jadi aku terpaksa kurangkan menulis di sini. Sudah kehabisan aksara bila sedang pulun menyiapkan manuskrip. Hahaha. Tapi belum terfikir nak berhenti menulis di sini. Blog ini kiranya macam diari. Itu pun kadang tak sempat aku nak coretkan semua di sini. Jalan paling mudah aku tulis di Instagram.
Masalah kekeliruan medium menulis. Jadilah. Itulah sebabnya caption kat insta tu kadang panjang lebar. Aku kongsikan cerita sabtu lepas. Sabtu lepas pun kira seharian tak rehat. Dari pagi sampailah ke malam.

Pagi jogging.

Selesai berjogging.

Kemudian jumpa orang yang nak sewa barang candy buffet.

Balik siap-siap untuk ke kenduri kahwin.

Sebelum balik sempat bergambar dengan pengantin. Pengantin perempuan tu sebenarnya anak asuhan mak mentua.

Dari orang kawin kita orang balik kampung ziarah Pak Andak yang akan menunaikan umrah.

Gambar orang yang diziarah tak ada. Yang ada gambar kami. Hehehe.

Dari kampung ke MITC sebab nak jumpa kawan untuk ambil stok buku ni. Cerpen aku bertajuk Korban Kasih ada di dalamnya.

Selesai ambil buku bergegas ke hospital pula ziarah maklong iaitu kakak mak. Dalam gambar ni mak aku.

Inilah suasana masa petang sabtu tu. Sepupu-sepapat semuanya. Walau kami tak ramai, tapi kami tetap ada. Semoga dipermudahkan urusan maklong aku. Mohon kawan-kawan doakan buat Patimah Arippin ya. Terima kasih.
Sekian.
Salam pena,
Fyda Adim
Koleksi Entri
My Family Stories,
Weekend Stories
Tuesday, October 30, 2018
Hiking Di Bukit Gasing
Assalamualaikum.
Selamat pagi.
Entri ini sudah agak lama tertangguh. Nak menulis sesuatu entri pun nak kena tunggu moodnya sampai. Gambar sudah lama aku upload tetapi itulah nak menulis entri ini asyiklah tertangguh. Dari sehari ke sehari sudahnya terbiar.
Baiklah, aku kongsikan kisah aku hiking di Bukit Gasing masa cuti Hari Malaysia. Aku sudah tentu empat beranak. Ada dua orang kawan aku yang geng lari ikut sekali tetapi suami-suaminya tak ikut. Sepatutnya nak ke Bukit Broga tapi hari tu tutup. Jadi sudah alang-alang sampai carilah bukit lain untuk didaki. Gigihlah mereka. Aku ni mengikut saja sebab hiking ni bukan jiwa aku pun.
Pagi-pagi buta sudah keluar rumah.
Mereka parking kereta di sebelah sana.
Anak-anak aku.
Sudah ramai yang menunggu mahu mendaki.
Permulaannya dimulakan dengan bergambar.
Sudahlah kena panjat, aku memikul beg yang dalam dia ada macam-macam barang. Dah macam badang pun ada aku rasa.
Inilah geng lari aku.
Aku dan Nana.
Tengok muka aku yang tak semenggah. Penat wei.
Dalam penat sempat juga bergambar.
Kami lagi bergambar.
Suami aku adalah sebab memang dia ketuanya.
Kami memang sudah berjanji nak sedondon.
Akulah tu.
Ammar dan Emir.
Kita orang tak habis-habis dengan bergambar.
Tadi berdiri, ini duduk pula.
Style bergambar dalam hutan memang begini.
Aku memang yang ke belakang.
Bergambarlah dengan suami sendiri. Takkan nak bergambar dengan suami orang. Hahaha.
Semangat budak bertiga ni.
Mama dan anak-anak.
Sudah sampai di bawah.
Bergambarlah beramai-ramai. Lega bila sudah selamat tiba di bawah.
Sebelum pulang bergambar di pintu gerbangnya.
Aku suka gambar ni.
Seronok sangat dah nak balik. Akulah tu.
Selamat pagi.
Entri ini sudah agak lama tertangguh. Nak menulis sesuatu entri pun nak kena tunggu moodnya sampai. Gambar sudah lama aku upload tetapi itulah nak menulis entri ini asyiklah tertangguh. Dari sehari ke sehari sudahnya terbiar.
Baiklah, aku kongsikan kisah aku hiking di Bukit Gasing masa cuti Hari Malaysia. Aku sudah tentu empat beranak. Ada dua orang kawan aku yang geng lari ikut sekali tetapi suami-suaminya tak ikut. Sepatutnya nak ke Bukit Broga tapi hari tu tutup. Jadi sudah alang-alang sampai carilah bukit lain untuk didaki. Gigihlah mereka. Aku ni mengikut saja sebab hiking ni bukan jiwa aku pun.
Mereka parking kereta di sebelah sana.
Anak-anak aku.
Sudah ramai yang menunggu mahu mendaki.
Permulaannya dimulakan dengan bergambar.
Sudahlah kena panjat, aku memikul beg yang dalam dia ada macam-macam barang. Dah macam badang pun ada aku rasa.
Inilah geng lari aku.
Aku dan Nana.
Tengok muka aku yang tak semenggah. Penat wei.
Dalam penat sempat juga bergambar.
Kami lagi bergambar.
Suami aku adalah sebab memang dia ketuanya.
Kami memang sudah berjanji nak sedondon.
Akulah tu.
Ammar dan Emir.
Kita orang tak habis-habis dengan bergambar.
Tadi berdiri, ini duduk pula.
Style bergambar dalam hutan memang begini.
Bergambarlah dengan suami sendiri. Takkan nak bergambar dengan suami orang. Hahaha.
Semangat budak bertiga ni.
Mama dan anak-anak.
Sudah sampai di bawah.
Bergambarlah beramai-ramai. Lega bila sudah selamat tiba di bawah.
Sebelum pulang bergambar di pintu gerbangnya.
Seronok sangat dah nak balik. Akulah tu.
Gambar kami empat beranak semestinya.
Begitulah kisah aku berhiking bersama suami, anak-anak serta kawan-kawan. Entah bila lagi aku nak hiking aku pun tak tahu sebab bila suami buka aje cerita hiking aku elak. Boleh tak ajak aku buat aktiviti lain? Hahaha.
Sekian dan wassalam.
Salam pena,
Fyda Adim
Monday, October 29, 2018
Meluangkan Masa Bersama Kengkawan
Assalamualaikum.
Selamat petang.
Rindu nak menulis di sini. Bila rindu menghantui, gigihkan juga diri ini untuk menulis. Minggu lepas, sibuk sampai tidak ada masa pun nak meninjau di blog ini. Anak-anak sudah peperiksaan akhir tahun. Jadi sibuk dengan tuisyen setiap malam. Aku pulak sibuk dengan memasaknya. Memang terkejar-kejar.
Kat blog memang aku kurang nak menulis. Nampak aku aktif kat instagram aje. Tapi itulah, kepuasan menulis di sana dan di sini memang lain. Mesti teringat-ingat juga nak menulis di blog. Itu yang kadang caption insta aku panjang berjela. Sejenis lupa diri bila dah mula menaip. Hahaha.
Baiklah, nak cerita jumaat lepas waktu rehatnya panjang. Keluar makan dengan kawan pejabat yang tiga orang itu. Itu sajalah kawan pejabat yang kira rapat dengan aku. Oleh sebab salah seorang daripada kami sedang menunggu hari nak melahirkan anak, jadi dia ajak kita orang makan Pizza Hut. Mula-mula aku memang tak nak keluar, tapi bila mengenangkan yang ajak tu mak buyung aku pun bersetuju.

Nampak tak senyuman mak buyung? Bukan main lebar senyumannya bila dapat makan pizza.

Kami berempat. Mujurlah baru lepas gaji.

Paling muda yang tudung hitam. Aku dan sebelah tu sebaya.

Menu kami pesan tempoh hari.

Pizza yang menjadi pilihan. Entahlah apa namanya. Aku makan aje.

Ini selesai makan. Muka sorang-sorang gembira tak terkira.

Sekali lagi. Masa ini sedang menunggu aiskrim sampai. Lama juga kita orang menunggunya.

Sudahnya kita orang terus ke kaunter beritahu nak bayar dan cakap tak dapat aiskrim. Letih menunggu.

Aiskrim punya fasal masing-masing sanggup menunggu.

Puas hati bila dah dapat aiskrim. Yelah, dah bayarkan mesti sanggup menunggunya. Begitulah kisah jumaat aku dan kengkawan ofis. Sesekali bolehlah layan makan mewah begini. Melayankan mak buyung sementara dia belum bersalin.
Habis makan tadi dia pesan, “Aku cuti 3 bulan nanti korang pun tak payah kuar masa rehat.”
“Eh, ko yang pantang dah kenapa kita orang kena pantang sekali.”
“Kita orang keluar nanti buat video call kat ko.”
“Tak ada aku nak jawab.”
Kami pun menghitung hari bila dia nak bersalin. Aunty-aunty tak sabar.
Sekian dan wassalam.
Salam pena,
Fyda Adim
Koleksi Entri
Friend Stories,
Makan-makan Stories,
Officemates Stories
Subscribe to:
Posts (Atom)