Assalamualaikum dan salam sehati sejiwa. Bismillah.
Hai semua.
Selamat petang semua. Entri kali ini aku ingin kongsikan berkaitan sebuah perhubungan. Perhubungan kali ini menyentuh perihal perhubungan dalam sebuah persahabatan. Pastinya, semua orang punya sahabat. Sahabat zaman sekolah, sahabat zaman belajar dan sahabat zaman bekerja. Sahabat dan kawan itu istilahnya membawa maksud yang berbeza.
Kawan itu memang ramai.
Tapi, sahabat itu yang terpilih dan dipilih.
Setuju?
Sahabat.
Seseorang yang kita boleh kongsikan segala suka duka bersama. Paling mudahnya untuk ditafsirkan adalah seseorang yang boleh simpan segala rahsia kita dan ada ketika waktu susah dan senang. Bukan senang nak punya sahabat seperti ini.
Tetapi dalam persahabatan ini akan timbul pasang surutnya. Ada sahabat yang datang dan ada juga sahabat yang akan pergi. Kadang, persahabatan itu terputus disebabkan kehadiran orang lain. Mungkin. Ada juga yang pernah terjadi. Adakalanya, sebuah persahabatan itu terputus dek komitmen pada yang lain. Mungkin juga pada jarak. Tetapi itu bukan alasan untuk memutuskan silaturrahim persahabatan.
Zaman sekarang dengan teknologi yang serba canggih, kita sudah boleh berhubung dengan bermacam cara. Semalam, sahabat aku masa aku belajar di Politeknik Ungku Omar hantar voice message menerusi aplikasi whatsapp. Malas nak taip panjang-panjang kita hantar terus suara. Aku ni perangai menyampah pulak nak dengar suara sendiri. Hehe. Kadang layankan juga.
Rindu dengan sahabat.
Ada masanya, kita perlu kenangkan segala memori bersama untuk menghilangkan perasaan rindu itu. Dulunya rapat, kini terurai. Kita seperti orang asing. Itu normal. Usah bersedih. Mungkin apa yang berlaku ada hikmahnya. Hati manusia itu boleh berubah bila-bila masa. Kalau dulu, kita yang dicari, kini tidak lagi.
Ada juga satu kisah dalam persahabatan. Persahabatan itu terlerai akibat daripada tidak boleh menerima teguran sahabatanya ketika dia berbuat jahat. Dia sanggup putus kawan daripada menerima teguran sahabatnya. Manusia bermacam-macam ragam.
Hargai sahabat yang ada di depan mata. Jangan dikenangkan sahabat yang sudah berlalu pergi. Semoga kita akan menjadi seorang sahabat yang baik.
'Perlakukan sahabatmu layaknya kerabatmu yang dekat.'
Sekian dan wassalam.
Salam pena,
Fyda Adim
Friday, April 14, 2017
Mereka Cuti, Aku Tidak
Assalamualaikum dan salam sehati sejiwa. Bismillah.
Hai semua.
Selamat petang. Hari ini aku tidak ke mana-mana waktu rehat. Sekadar mencari ketenangan di pejabat dan melakukan aktiviti sendiri sekadar mengisi waktu rehat aku. Malas mahu ke mana-mana. Lelapkan mata sebarang dua. Kemudian menulis. Layan drama-drama dan layan apa lagi yang boleh dilayan.
Malam tadi ingatkan mahu menyambung menulis, tapi bila laki pulang mood pun hilang. Hahaha. Hari ini anak-anak tidak bersekolah. Cuti sempena Good Friday. Asben aku memang hari cuti dia. Jadinya, anak-anak bolehlah duduk dengan papa dia orang aje. Sesekali, biarlah papa rasa jaga anak-anak di rumah pulak. Aku pergi kerja dengan bersantai habis hari ini. Siapkan diri sendiri aje.
Nikmat.
Sesekali tukar rutin bolehlah. Tidaklah bosan menghadap rutin yang sama setiap hari.
Aku keluar rumah jam 7.30 pagi. Selalunya keluar rumah mentari belum menampakkan dirinya. Hari ini barulah merasa bahang mentari pagi.
Sang suami kirimkan gambar ini menerusi aplikasi whatsapp. Pagi tadi, sang suami bawa anak-anak beriadah di Hutan Rekreasi. Seronoklah. Sudah beberapa hari anak-anak berzikir kat telinga aku. Seronoklah tu papa sudah tunaikan permintaan.
Sekian dan wassalam.
Salam pena,
Fyda Adim
Hai semua.
Selamat petang. Hari ini aku tidak ke mana-mana waktu rehat. Sekadar mencari ketenangan di pejabat dan melakukan aktiviti sendiri sekadar mengisi waktu rehat aku. Malas mahu ke mana-mana. Lelapkan mata sebarang dua. Kemudian menulis. Layan drama-drama dan layan apa lagi yang boleh dilayan.
Malam tadi ingatkan mahu menyambung menulis, tapi bila laki pulang mood pun hilang. Hahaha. Hari ini anak-anak tidak bersekolah. Cuti sempena Good Friday. Asben aku memang hari cuti dia. Jadinya, anak-anak bolehlah duduk dengan papa dia orang aje. Sesekali, biarlah papa rasa jaga anak-anak di rumah pulak. Aku pergi kerja dengan bersantai habis hari ini. Siapkan diri sendiri aje.
Nikmat.
Sesekali tukar rutin bolehlah. Tidaklah bosan menghadap rutin yang sama setiap hari.
Aku keluar rumah jam 7.30 pagi. Selalunya keluar rumah mentari belum menampakkan dirinya. Hari ini barulah merasa bahang mentari pagi.
Sang suami kirimkan gambar ini menerusi aplikasi whatsapp. Pagi tadi, sang suami bawa anak-anak beriadah di Hutan Rekreasi. Seronoklah. Sudah beberapa hari anak-anak berzikir kat telinga aku. Seronoklah tu papa sudah tunaikan permintaan.
Sekian dan wassalam.
Salam pena,
Fyda Adim
Koleksi Entri
Adriana Stories,
Ammar Stories,
Apen Famili
Thursday, April 13, 2017
Penat Jaga Hati Orang Lain
Assalamualaikum dan salam sehati sejiwa. Bismillah...
Hai semua.
Entri kedua untuk hari ini. Terlebih rajin namanya. Bila datang rajin, beberapa entri pun boleh disiapkan. Malam tadi memang gigih aku menulis blog dan menyiapkan cerpen yang tertangguh. Cerpen orang lain sehari aje boleh siap. Aku makan minggu kut nak siapkan. Sejenis perangai. Hadamkanlah perangai sendiri. Baiklah, terus sahaja kepada tajuk entri.
Kali ini aku nak kongsikan perihal hati. Hati ini memang sukar diramalkan. Kalau tidak dijaga elok, pasti akan rosak dan memakan diri. Itu yang kita perlu ambil berat. Jagalah hati. Sering kali kita mendengar keluhan ini.
'Penat jaga hati orang lain.'
Biasalah, kita hidup dengan masyarakat memang perlu menjaga hati orang lain. Sekurang-kurangnya kita cuba. Jangan langsung tidak mencuba. Adakalanya, memang kita akan rasa perasaan begini. Hati kau akan berkata-kata.
'Aku aje yang nak jaga hati dia. Tapi dia tak jaga hati aku pun.'
Memang perasaan itu akan menjalar dalam diri. Biasalah, kita manusia. Tiada yang sempurna. Abaikan. Kita pun adakalanya terlepas pandang dalam menjaga hati orang lain. Kadang kita rasa dah cukup menjaga hati orang walhal orang tu sebenarnya terasa dengan kita. Begitu juga sebaliknya. Kita menilai diri sendiri berdasarkan apa yang kita mampu buat. Orang lain menilai kita berdasarkan apa yang telah kita buat.
Apa yang paling utama, hanya Allah sahaja Maha Mengetahui.
Paling senang istilahnya, kalau kita mahu hati kita dijaga, kita perlu dulu menjaga hati orang lain. Walaupun adakalanya terasa hati sekali pun, biarlah dipendam sendiri. Lama kelamaan, kau akan biasa dengan situasi begitu.
Soal menjaga hati ini sangat meluas. Menjaga hati pasangan, menjaga hati kedua ibu bapa kita, menjaga hati anak-anak, menjaga hati kawan dan banyak yang perlu dititikberat dalam soal menjaga hati. Kita hidup bukan seorang diri di muka bumi ini. Setakat terkecil hati, itu perkara biasa.
Macam aku, kalau terasa hati dengan seseorang aku hanya pendam. Iye, aku jenis orang yang memendam. Aku diamkan aje walaupun orang itu bertanya pada aku. Aku akan kata tidak ada apa-apa.
Kalau aku tidak mampu simpan sendiri, aku akan luah pada seseorang. Kemudian selesai. Pujuk diri sendiri dan aku akan okey. Macam itulah selalunya. Sekarang ini aku banyak belajar mengawal perasaan sendiri. Kurangkan bercakap agar tidak menyakiti orang lain. Sejak akhir-akhir ini, aku tidak mahu terlalu bermain dengan emosi. Banyak perkara lain yang boleh diambil pusing. Setakat hal remeh-temeh ini, memang aku malas nak amik port.
Buang masa.
Carilah kerja berfaedah. Kalau tidak mampu melontarkan kata-kata yang baik, adalah lebih baiknya kita berdiam sahaja.
Adakalanya, sendiri itu lebih baik. Tengok keadaan jugak. Bergantung pada situasi. Bukan disuruh tidak campur orang. Mati memang sorang-sorang tapi yang menguruskan kita nanti pun orang lain juga.
Sebagai contoh, dalam berkawan. Kadang kalau sudah kawan ramai-ramai, mesti ada aje yang terasa hati bagai. Confirm. Mesti ada punya. Lebih-lebih lagi perempuan. Perempuankan selalu bermain dengan emosi. Nanti yang si A terasa dengan si B. Si C terasa dengan si A. Jadi untuk elakkan situasi begitu bersarang dalam hati aku, aku lebih suka sendiri. Mungkin itu yang terbaik.
Aku pernah melalui situasi yang aku pun tak jangka. Diberitahu tentang dia terasa hati dengan aku. Isunya sebab bila si A ajak aku keluar teman dia, aku ikut. Tapi bila dia ajak aku teman, aku menolak. Antara perkara-perkara yang aku sendiri terlepas pandang. Mungkin waktu A ajak aku sedang free dan mungkin bila B ajak aku sedang sibuk. Terpaksa buat andaian sendiri.
Begitulah. Itu salah satu contoh situasi yang aku pernah lalui.
Semoga kita sentiasa diberi hati yang baik untuk terus menjaga hati orang lain. Sekurang-kurang belajar menjadi baik hati. Apa-apa sekali pun, dalam soal begini biarlah kita tidak keterlaluan. Biarlah bersederhana sahaja. Bukan apa, kalau terasa tidaklah kita terlampau kecewa. Ironinya, dalam kehidupan ini memang banyak cabarannya. Semoga kita kuat menghadapi liku-liku cabaran itu.
Sekian dan wassalam.
Salam pena,
Fyda Adim
Outing Bersama Myra Mokhtar Dan Nurul Zainuri
Assalamualaikum dan salam sehati sejiwa. Bismillah.
Hai semua.
Selamat pagi. Malam tadi datang kerajinan. Menulis dan update blog yang bertimbun entri dalam folder draf. Serius tak tipu. Cerita lama-lama semuanya. Cerita tahun lepas pun ada jugak. Dasar perangai kan. Yelah, menulis ikut mood. Kalau moodnya tiada, sepatah kata pun kau tidak akan mampu coretkan.
Baiklah, ini kisah bulan Februari. Kalau tidak silap aku. Aku ingat masa cuti Hari Thaipusam. Kebetulan geng sepejabat aku cuti sehari, jadi aku dan Myra Mokhtar pun cutilah. Oleh sebab dia pekerja sambilan maka cutinya akan ada sehari dalam mahu menyambung pelantikannya. Jadi kita oranglah yang perlu korbankan cuti. Sesekali.
Dapatlah masa meluangkan masa bersama kawan-kawan pula. Sesekali. Bukan senang nak merasa waktu-waktu begini. Nak-nak aku yang sibuk menguruskan hal anak-anak dan hal rumah. Biasalah mak-mak memang beginilah sibuknya. Selagi tidak terlupa pakai kain dalam tu masih dalam keadaan terkawal. Huhuhu...
Aku jemput minah ni kat Hospital Putra sebab dia tunggu kat sana.
Menunggu cik kak lagi sorang. Waktu ni memang pagi benar kami sudah bergentayangan depan Aeon.
Nampak tak cik kak tu melenggang.
Swafoto bertiga dulu.
Sebelum meneruskan agenda kami, perut masing-masing perlu diisi terlebih dahulu. Kalau tidak ada yang kena sindrom parkinson pulak. Chicken rice shop pilihan kami.
Aku minat sangat makanan ini. Apa namanya? Pai tee kan. Entahlah. Sudah kelupaan.
Makan sambil bergambar itu perkara biasa.
Agenda seterusnya adalah berkarok dan mengarok.
Tiga jam sekali kita orang mereput dalam ni.
Sampai tahap bosan. Amiklah 3 jam lagi.
Kemudian agenda seterusnya adalah membawa orang yang tidak pernah ke Starbuck. Si Myra Mohtar beria nau mahu ke sini. Tak pernah katanya. Masa nak buat pesanan, sudahlah orang tu dengar namanya Midah. Midah oh Midah.
Sebelum pulang, haruslah bergambar lagi.
Akhir sekali bergambar dengan Myra Mokhtar. Kemudian aku terus pulang ke rumah memandangkan sang suami ada waktu itu sebab Johor ambil cuti Thaipusam tu. Melaka saja non ado. Akhirnya selesai lagi satu entri untuk pagi ini. Entri tertunggak namanya. Selamat membaca!Sekian dan wassalam.
Salam pena,
Fyda Adim
Hai semua.
Selamat pagi. Malam tadi datang kerajinan. Menulis dan update blog yang bertimbun entri dalam folder draf. Serius tak tipu. Cerita lama-lama semuanya. Cerita tahun lepas pun ada jugak. Dasar perangai kan. Yelah, menulis ikut mood. Kalau moodnya tiada, sepatah kata pun kau tidak akan mampu coretkan.
Baiklah, ini kisah bulan Februari. Kalau tidak silap aku. Aku ingat masa cuti Hari Thaipusam. Kebetulan geng sepejabat aku cuti sehari, jadi aku dan Myra Mokhtar pun cutilah. Oleh sebab dia pekerja sambilan maka cutinya akan ada sehari dalam mahu menyambung pelantikannya. Jadi kita oranglah yang perlu korbankan cuti. Sesekali.
Dapatlah masa meluangkan masa bersama kawan-kawan pula. Sesekali. Bukan senang nak merasa waktu-waktu begini. Nak-nak aku yang sibuk menguruskan hal anak-anak dan hal rumah. Biasalah mak-mak memang beginilah sibuknya. Selagi tidak terlupa pakai kain dalam tu masih dalam keadaan terkawal. Huhuhu...
Aku jemput minah ni kat Hospital Putra sebab dia tunggu kat sana.
Menunggu cik kak lagi sorang. Waktu ni memang pagi benar kami sudah bergentayangan depan Aeon.
Nampak tak cik kak tu melenggang.
Swafoto bertiga dulu.
Sebelum meneruskan agenda kami, perut masing-masing perlu diisi terlebih dahulu. Kalau tidak ada yang kena sindrom parkinson pulak. Chicken rice shop pilihan kami.
Aku minat sangat makanan ini. Apa namanya? Pai tee kan. Entahlah. Sudah kelupaan.
Makan sambil bergambar itu perkara biasa.
Agenda seterusnya adalah berkarok dan mengarok.
Tiga jam sekali kita orang mereput dalam ni.
Sampai tahap bosan. Amiklah 3 jam lagi.
Kemudian agenda seterusnya adalah membawa orang yang tidak pernah ke Starbuck. Si Myra Mohtar beria nau mahu ke sini. Tak pernah katanya. Masa nak buat pesanan, sudahlah orang tu dengar namanya Midah. Midah oh Midah.
Sebelum pulang, haruslah bergambar lagi.
Akhir sekali bergambar dengan Myra Mokhtar. Kemudian aku terus pulang ke rumah memandangkan sang suami ada waktu itu sebab Johor ambil cuti Thaipusam tu. Melaka saja non ado. Akhirnya selesai lagi satu entri untuk pagi ini. Entri tertunggak namanya. Selamat membaca!Sekian dan wassalam.
Salam pena,
Fyda Adim
Wednesday, April 12, 2017
Pengapit Aku Naik Pelamin!
Assalamualaikum dan salam sehati sejiwa. Bismillah.
Hai semua.
Selamat malam. Entri ini sudah basi. Cerita bulan Februari diceritakan pada bulan April. Hah, amiklah. Dah dua bulan punya cerita. Walhal dah lama gambarnya aku download tetapi moodnya tidak sampai mahu bercerita. Bila aku log in, rasa malas sangat-sangat nak menulisnya. Mungkin sebab fokus aku ke arah menyiapkan manuskrip.
Bilalah mahu ketemu perkataan 'tamat'. Banyak bulan sudah terhenti aktiviti menulis manuskrip itu sebab lebih ke arah menulis cerpen. Tak apalah, perlahan-lahan. Ikut kemampuan diri. Penulis baharu, kena ambil masa. Lagi pun aku tulis bila ada masa senggang.
Baiklah, berbalik kepada tajuk entri. Iye, pengapit aku, Fiza naik pelamin. Tempoh hari teman serumah asben naik pelamin. Entri kali ini giliran pengapit aku merangkap kawan sekolah aku yang gila-gila. Asal jumpa ada aje bahan nak bercerita dan kemudian gelak-gelak sampai sakit perut. Korang ado kawan gitu?
Baik aku cerita perihal majlis dia dulu, nanti ada aku melalut cerita perihal sekolah. Dah mulalah perangai nak campak belakang, baling belakang bagai. Majlis nikah dia hari jumaat 3 Februari. Tapi aku dan kawan gila-gila lagi sorang, Liesa tak datang. Masing-masing bekerja. Aku dan Liesa decide nak pergi malam aje di MITC untuk setup candy booth. Majlis respsinya diadakan di Ballroom MITC. Jadi malamnya aku dan Liesa berjumpa di sana sebab Fiza pun ada rehearsal. Class kan siap ada rehearsal. Aku dulu nak sanding terus sanding aje dengan berposak masa tu masa banjir. Memori sungguh majlis aku dulu.
Anak aku dan anak Liesa. Mereka sebaya. Adriana lahir bulan Januari, Rania lahir bulan Disember.
Zidane, anak kedua Liesa. Sebaya Ammar. Aku tak bawa Ammar. Kalau bawa memang aku tak jadi kerja.
Inilah kawan gila-gila aku, Liesa. Serius nau menyusun makcik ni.
Candy booth kami khas buat pengantin.
Aku dan anak-anak pula bergambar bersama candy booth.
Lama tidak bergambar berdua.
Suasana di dalam ballroom.
Selesai menyiapkan candy booth, kami makan dulu.
Kemudian, asben dan Ammar pula datang.
Berswafoto tak habis-habis.
Kemudian rakan sekelas kami datang. Kira aku dan Liesa permerhati kawan-kawan sekolah yang datang. Yang tengah ni Norni, cikgu sekolah.
Mak-mak semuanya.
Pengantin sudah berarak masuk ke dalam dewan.
Kemudian datang lagi rakan kelas, yang kanan sekali namanya Liza.
Nak jumpa susah kalau tak ada majlis-majlis amcam ni. Bila dah jumpa bergambar tak sudah-sudah.
Berswafoto beramai-ramai.
Candy booth yang laku keras hari tu.
Anak-anak ramai yang menyerbu.
Makan beradap Hafiza dan suaminya Alimi.
Patut gambar ni atas sebab bersanding dulu. Tak kisahlah kan.
Kami sempat bergambar di atas pelamin.
Kemudian jumpa lagi rakan sekolah kami, Ayuni. Inilah beberapa rakan sekolah yang dapat aku jumpa setelah beberapa tahun tidak berjumpa.
Sebelum pulang, anak-anak bergambar bersama-sama. Jenuhlah aku dan Liesa nak bawak turun barang-barang candy booth dengan budak berempat ni. Tapi nasib baik mereka berempat memberi kerjasama baik punya.
Nak jugak menyelit gambar kahwin aku. Itulah Fiza masa jadi pengapit aku. Memori semuanya. Kalau nak tahu lorong ini penuh air sebenarnya masa hari aku nikah. Tapi aku balik dari nikah di Masjid Al-Azim, lorong ini kering. Memang ajaib sangat-sangat. Syukur.
Sekian dan wassalam.
Salam pena,
Fyda Adim
Hai semua.
Selamat malam. Entri ini sudah basi. Cerita bulan Februari diceritakan pada bulan April. Hah, amiklah. Dah dua bulan punya cerita. Walhal dah lama gambarnya aku download tetapi moodnya tidak sampai mahu bercerita. Bila aku log in, rasa malas sangat-sangat nak menulisnya. Mungkin sebab fokus aku ke arah menyiapkan manuskrip.
Bilalah mahu ketemu perkataan 'tamat'. Banyak bulan sudah terhenti aktiviti menulis manuskrip itu sebab lebih ke arah menulis cerpen. Tak apalah, perlahan-lahan. Ikut kemampuan diri. Penulis baharu, kena ambil masa. Lagi pun aku tulis bila ada masa senggang.
Baiklah, berbalik kepada tajuk entri. Iye, pengapit aku, Fiza naik pelamin. Tempoh hari teman serumah asben naik pelamin. Entri kali ini giliran pengapit aku merangkap kawan sekolah aku yang gila-gila. Asal jumpa ada aje bahan nak bercerita dan kemudian gelak-gelak sampai sakit perut. Korang ado kawan gitu?
Baik aku cerita perihal majlis dia dulu, nanti ada aku melalut cerita perihal sekolah. Dah mulalah perangai nak campak belakang, baling belakang bagai. Majlis nikah dia hari jumaat 3 Februari. Tapi aku dan kawan gila-gila lagi sorang, Liesa tak datang. Masing-masing bekerja. Aku dan Liesa decide nak pergi malam aje di MITC untuk setup candy booth. Majlis respsinya diadakan di Ballroom MITC. Jadi malamnya aku dan Liesa berjumpa di sana sebab Fiza pun ada rehearsal. Class kan siap ada rehearsal. Aku dulu nak sanding terus sanding aje dengan berposak masa tu masa banjir. Memori sungguh majlis aku dulu.
Anak aku dan anak Liesa. Mereka sebaya. Adriana lahir bulan Januari, Rania lahir bulan Disember.
Zidane, anak kedua Liesa. Sebaya Ammar. Aku tak bawa Ammar. Kalau bawa memang aku tak jadi kerja.
Inilah kawan gila-gila aku, Liesa. Serius nau menyusun makcik ni.
Candy booth kami khas buat pengantin.
Aku dan anak-anak pula bergambar bersama candy booth.
Lama tidak bergambar berdua.
Suasana di dalam ballroom.
Selesai menyiapkan candy booth, kami makan dulu.
Kemudian, asben dan Ammar pula datang.
Berswafoto tak habis-habis.
Kemudian rakan sekelas kami datang. Kira aku dan Liesa permerhati kawan-kawan sekolah yang datang. Yang tengah ni Norni, cikgu sekolah.
Mak-mak semuanya.
Pengantin sudah berarak masuk ke dalam dewan.
Kemudian datang lagi rakan kelas, yang kanan sekali namanya Liza.
Nak jumpa susah kalau tak ada majlis-majlis amcam ni. Bila dah jumpa bergambar tak sudah-sudah.
Berswafoto beramai-ramai.
Candy booth yang laku keras hari tu.
Anak-anak ramai yang menyerbu.
Makan beradap Hafiza dan suaminya Alimi.
Patut gambar ni atas sebab bersanding dulu. Tak kisahlah kan.
Kami sempat bergambar di atas pelamin.
Kemudian jumpa lagi rakan sekolah kami, Ayuni. Inilah beberapa rakan sekolah yang dapat aku jumpa setelah beberapa tahun tidak berjumpa.
Sebelum pulang, anak-anak bergambar bersama-sama. Jenuhlah aku dan Liesa nak bawak turun barang-barang candy booth dengan budak berempat ni. Tapi nasib baik mereka berempat memberi kerjasama baik punya.
Nak jugak menyelit gambar kahwin aku. Itulah Fiza masa jadi pengapit aku. Memori semuanya. Kalau nak tahu lorong ini penuh air sebenarnya masa hari aku nikah. Tapi aku balik dari nikah di Masjid Al-Azim, lorong ini kering. Memang ajaib sangat-sangat. Syukur.
Sekian dan wassalam.
Salam pena,
Fyda Adim
Resahku Sirna
Assalamualaikum dan salam sehati sejiwa. Bismillah...
Hai semua.
Selamat petang. Sudah beberapa hari tidak mencoretkan sesuatu di sini. Ceritanya banyak malah ada beberapa entri berdraf yang sudah makan bulan. Entah bila mahu dicoretkan entri tersebut aku sendiri kurang pasti. Jangan duduknya di draf sampai bila-bila sudahlah. Aku akan cuba juga coretkan entri itu sebab kebanykkannya adalah kenangan buat diri ini.
Beberapa hari lepas, aku dirundung resah. Serba tak kena, Diri tidak keruan sampai aku tidak ada mood untuk menulis di sini. Lebih membawa diri ke arah melayan perasaan. Teruk sangat perangai aku ni. Dari mahu melakukan rawatan hinggalah sesi menunggu keputusan makmal keluar.
Sehari sebelum mahu melakukan pemeriksaan, hati sudah tidak keruan. Otak suka fikir yang bukan-bukan. Walhal sudah ditepis-tepis agar tidak diganggu dengan perasaan sebegitu namun adakalanya aku tewas. Pada mulanya aku lakukan pemeriksaan bersama dua orang kawan. Mereka lepas, aku yang tidak lepas atas faktor kesihatan. Jadi aku perlu datang lagi setelah keadaan diri baik.
Setelah beberapa hari dengan pelbagai perasaan yang meresap dalam diri, semalam aku sudah perolehi keputusannya. Setelah menunggu panggilan daripada klinik yang tidak kunjung tiba, aku menunjukkan diri ke klinik. Rupanya laporan makmal baru sahaja sampai. Sudahlah risau sebab beberapa perkara sewaktu pemeriksaan dilakukan, report pula lambat.
Bertambah-tambah resah dibuatnya. Jenuh laki aku nak melayan resah aku. Serius, aku memang takut sebenarnya. Dalam kepala sudah fikir macam-macam. Alhamdulillah, setelah beberapa hari bersabar dan berdoa semuanya dipermudahkan.
Syukur sangat-sangat tidak ada apa-apa. Sempatlah jumpa doktor nak doktor terangkan serba-sedikit perihal yang ditulis dalam report. Sejak usia menginjak ke angka 30-an, timbul kesedaran mahu lakukan pemeriksaan diri. Tahun depan ulang lagi kerana semua wanita wajib melakukan pemeriksaan itu. Sekian dan wassalam.
Salam pena,
Fyda Adim
Hai semua.
Selamat petang. Sudah beberapa hari tidak mencoretkan sesuatu di sini. Ceritanya banyak malah ada beberapa entri berdraf yang sudah makan bulan. Entah bila mahu dicoretkan entri tersebut aku sendiri kurang pasti. Jangan duduknya di draf sampai bila-bila sudahlah. Aku akan cuba juga coretkan entri itu sebab kebanykkannya adalah kenangan buat diri ini.
Beberapa hari lepas, aku dirundung resah. Serba tak kena, Diri tidak keruan sampai aku tidak ada mood untuk menulis di sini. Lebih membawa diri ke arah melayan perasaan. Teruk sangat perangai aku ni. Dari mahu melakukan rawatan hinggalah sesi menunggu keputusan makmal keluar.
Sehari sebelum mahu melakukan pemeriksaan, hati sudah tidak keruan. Otak suka fikir yang bukan-bukan. Walhal sudah ditepis-tepis agar tidak diganggu dengan perasaan sebegitu namun adakalanya aku tewas. Pada mulanya aku lakukan pemeriksaan bersama dua orang kawan. Mereka lepas, aku yang tidak lepas atas faktor kesihatan. Jadi aku perlu datang lagi setelah keadaan diri baik.
Setelah beberapa hari dengan pelbagai perasaan yang meresap dalam diri, semalam aku sudah perolehi keputusannya. Setelah menunggu panggilan daripada klinik yang tidak kunjung tiba, aku menunjukkan diri ke klinik. Rupanya laporan makmal baru sahaja sampai. Sudahlah risau sebab beberapa perkara sewaktu pemeriksaan dilakukan, report pula lambat.
Bertambah-tambah resah dibuatnya. Jenuh laki aku nak melayan resah aku. Serius, aku memang takut sebenarnya. Dalam kepala sudah fikir macam-macam. Alhamdulillah, setelah beberapa hari bersabar dan berdoa semuanya dipermudahkan.
Syukur sangat-sangat tidak ada apa-apa. Sempatlah jumpa doktor nak doktor terangkan serba-sedikit perihal yang ditulis dalam report. Sejak usia menginjak ke angka 30-an, timbul kesedaran mahu lakukan pemeriksaan diri. Tahun depan ulang lagi kerana semua wanita wajib melakukan pemeriksaan itu. Sekian dan wassalam.
Salam pena,
Fyda Adim
Koleksi Entri
Bicara Dari Hatiku
Subscribe to:
Posts (Atom)

















