Saturday, May 11, 2019

Kisah Ramadan: 5 Ramadan 1440

Assalamualaikum.

Macam mana semuanya? Sekejap sahaja sudah lima hari kita berpuasa. Minggu ini aku menghitung hari untuk balik Melaka. Tak sabar rasanya. Dua minggu sudah tidak menjengah semua kesayangan aku di Melaka. Rindu yang amat. Untuk tidak melayan sangat perasaan ini, aku menyibukkan diri. Walaupun bulan puasa, aktiviti menulis diteruskan. Aku menulis dalam sejam dua selepas solat tarawih.

Bulan puasa, biasalah sibuk dengan yang wajib dan sunat. Itu semua pasti lakukan. Menu berbuka untuk 5 Ramadan masih lagi yang ringkas. Bulan puasa ini tak berapa nak makan sangat. Aku masih lagi bertahan memasak untuk isi rumah.

Setakat ini tidak menjejak Bazar Ramadan lagi. Tak tahu tempatnya pun satu hal. Kalau kat Melaka panjang langkah aku. Bila kat tempat orang ini agak bataslah pergerakkan aku. Setakat ini hanya tahun pergi kerja balik kerja. Pergi sekolah anak-anak. Itu sahaja tempatnya. Aku ini bukan jenis berani. Baguslah aku dapat berjimat. 

Ayam masak lemak, terung goreng sambal, kek batik dan bubur lambuk Kg. Melayu Majidi. Sedap bubur lambuknya.

Ayam masak lemak.

Terung goreng sambal.

Kek batik.

Aku masak awal. Pukul 2.30 petang sudah siap masak. Bukan apa senang sikit masak awal. Lepas masak boleh rehat. Aku ajak suami aku keluar pergi Tesco nak beli kad raya. Dapatlah keluar kejap dan balik sebelum berbuka.

Sebelah malam, usai tarawih aku ajak keluar lagi ke Guardian. Guardian dekat saja depan kawasan rumah. Kemudian singgah Starbucks. Dekat juga. Depan rumah. Semuanya dekat. Sediakan duit sahaja. Merasalah air starbucks.

Dua beradik ini kalau dapat pegang telefon memang penuh gambar dia orang. Masa ini dua beradik ini berswafoto di dalam Starbucks. Selesai kisah 5 Ramadan kami di perantauan. 6 hari lagi mahu balik ke kampung halaman. Rindu yang bertamu.

Sekian dan wassalam.

Salam pena,
Fyda Adim


1 comment:

Farhana Jafri said...

wahhhh have have moreh dia ye haha bestnya dapat makan bubur lambuk kg majidi ni. Famous kot