Saturday, May 11, 2019

Cerita Sebelum Berangkat Ke JB

Assalamualaikum.

Hai.

Entri ini entri ringkas sahaja. Sekadar nak simpan gambar-gambar yang ada dalam entri ini di dalam blog. Telefon sudah penuh gambar. Jadi sebelum hang baik aku simpan di blog. Sambil itu bolehlah aku bercerita sekali. Gambar-gambar ini aku ambil masa seminggu dua kita orang nak menghabiskan hari-hari kita orang kat Melaka.

Anak-anak memang berat hati. Masa itu hampir tiap hari aku dengar dia orang kata tak nak pindah. Tapi ada misi sebenarnya aku dan anak-anak ke JB. Semoga urusan kami empat beranak dipermudahkan. Selesai sahaja misi itu, aku nak fikir untuk balik ke Melaka semula. 

Bila semuanya ada di Melaka memang hati agak berat nak meninggalkan. Takdir yang menentukan segalanya walaupun adakalanya kita tak suka dengan takdir yang perlu kita lalui. Ikut sahaja alirannya.

Jemput anak-anak waktu ini Adriana ada aktiviti.

Waktu ini menjemput anak-anak di sekolah. Tak silap aku cuti waktu ini.

Hantar anak-anak ke sekolah.

Lagi gambar selfie kami dalam kereta.

Masa ini aku dan anak-anak datang sekolah sebab nak ambil surat pertukaran dia orang.

Aku suruh dia orang bergambar depan sekolah.

Inilah suasana di Melaka sewaktu nak menghantar anak-anak ke sekolah.

Ini pula di sekolah agama.

Adriana dan kawan sekolah agamanya. Kebetulan maknya nak beli buku aku jadi kami sempat berjumpa di Petronas Bukit Katil.

Sebelum bertolak sempat jumpa Cikgu As. Ammar belajar membaca dengan dia sebulan sebelum dia naik darjah satu.

Anak-anak dan Teacher Wani. Cikgu transit. 


Inilah port parking aku. Selalu parking dekat-dekat kereta Myra Mokhtar.


Suasana pejabat JKM. Tempat aku itu selama 12 tahun. Sedih.


Gambar ini diambil suatu pagi ketika pintu pejabat tidak buka lagi. Aku curi-curi ambil gambar Kak Zana dan CC Rasimah. Entah apa yang dia orang sembangkan. 


Satu-satunya sepupu sebelah mak yang aku rapat. Memang dia sorang aje yang ada. Mak aku pun adik-beradik dua orang saja. Ada sorang lagi sepupu mak yang kita orang rapat juga. Kakak sepupu aku ini beza 17 tahun umur kita orang. Tapi kita orang memang kongsi setiap suka duka kita orang bersama. Masa dia ikut suami ke Sarawak, aku belajar di Politeknik Ungku Omar Perak. Kami tetap keep in touch. Masa itu tak ada whatsapp bagai. Memang seminggu itu beberapa kali kita orang bergayut kat telefon. Sampai sekarang walaupun aku sudah ke JB.

Itu sahaja coretan ringkas tentang kenangan-kenangan masa lalu. Semuanya pasti tersemat dalam hati. Kenangan itu madu dan racun.

Sekian dan wassalam.

Salam pena,
Fyda Adim


No comments: