Monday, May 6, 2019

Kisah Ramadan: 1 Ramadan 1440

Assalamualaikum.

Selamat malam.

Walaupun berada di perantauan, aku masih berpeluang untuk menulis blog ini. Mula-mula sampai memang agak kalut sedikit. Sudahlah Unifi kena potong sebab kawasan tempat aku tinggal tiada coverage untuk Unifi TV. Kemudian data telefon hanya 10GB. Memang tidak mencukupi.

Alhamdulillah, minat aku masih mampu diteruskan di sini. Jadilah untuk mengubati kesedihan hati yang jauh dari kampung halaman. Memang tahun ini banyak yang berlaku. Banyak yang berubah. Jauh sekali berubahnya.

Panjang sangat mukadimah aku malam ini. Nak cerita menu untuk hari pertama berpuasa. Alhamdulillah. Masih diberi peluang untuk menyediakan juadah untuk suami dan anak-anak.

Suami menyoal, "Awak seronok tak nak berpuasa dengan saya?"

Apa tak seronoknya. Tiga tahun duduk jauh baru kali ini kami merasa untuk berpuasa sama-sama lagi. Tapi lebih seronok kalau kita berpuasa kat Melaka. Apa yang dirancang semuanya tidak menjadi. Perancangan Allah itulah yang terbaik. 

Menu kami untuk hari pertama Ramadan. Kari ikan siakap dan kobis masak lemak putih.

Kobis masak lemak putih cara aku. Campak-campak sahaja.

Ini pula kari ikan siakap.

Alhamdulillah atas nikmat yang diberikan Allah. Suatu hari nanti sirih akan pulang ke gagang. Mudah-mudahan Allah bantu. Sekian dan wassalam.

Salam pena,
Fyda Adim


No comments: