Saturday, May 25, 2019

Kisah Ramadan: 13 Ramadan 1440 - Iftar Dengan Kaum Keluarga

Assalamualaikum.

Selamat tengah hari.

Cerita sabtu lepas aku baru dapat berbuka puasa dengan keluarga aku. Baru dapat berbuka di rumah mak. Maklumlah sudah duduk jauh. Kalau dekat Melaka awalan Ramadan aku dah berbuka rumah mak. Memandangkan masa kita orang balik, anak-anak buah yang di Subang pun balik bercuti apa lagi kita orang pun merancang untuk iftar beramai-ramai di rumah mak. Jadi merancanglah dengan kakak-kakak sepupu aku. Bila dah ramai-ramai haruslah potluck.

Mak dan aku dok memikirkan nak masak apa. Sudahnya mak suruh aku masak nasi tomato dan mee kari. Lauk sampingannya ayam masak merah, acar, sup tulang. Dessertnya pula kek batik cadbury dan popia carbonara. Sepupu aku yang lain ada bawa murtabak maggi, kuih pelita, roti john dan tembikai.

Sudah siap dibentang tikar.

Lauk-pauk yang sudah disusun.

Cucu-cucu mak ayah aku. Lima orang semuanya.

Kakak sepupu dan bibik aku.

Sementara menunggu waktu berbuka masing-masing dengan hal sendiri.

Waktu berbuka beginilah suasananya.

Untuk keluarga kecil macam ini pun sudah cukup meriah.

Ini pun sebahagiannya duduk di ruang depan televisyen.

Masa ini sudah sesi kedua makan selepas solat.

Anak dara tiga orang. Dari belakang: Adriana (11 tahun), Nayli (7 tahun) dan Naura (4 tahun).

Kek  atik cadbury air tangan adik ipar.

Lazat sekali. Aku makan berkali.

Nasi tomato yang aku masak.

Ayam masak merah mak masak.

Acarnya.

Mee kari yang aku masak.

Popia goreng carbonara.

Nasi tomato yang aku tapau bawa balik untuk makan masa sahur.

Seronok sangat hari itu walaupun tidak cukup korum. Ada anak buah kat Bangi tak balik. Ramadan kali ini tanpa obek. Kalau makan-makan macam ini aku suka teringat dia sebab dia pemakan dan suka masak-masak. Kalau dulu masa kenduri memang arwah obek dan mak yang masak. Kini aku cubalah juga masak sikit-sikit kalau ada sesi berkumpul macam ini.

Al-fatihah buat mereka yang telah pergi.

Sekian dan wassalam.

Salam pena,
Fyda Adim


No comments: