Tuesday, May 28, 2019

Kisah Ramadan: 20 Ramadan 1440 - Iftar Di Dataran Bandaraya JB

Assalamualaikum.

Sudah hari selasa. Masih lagi bekerja. Semalam aku EL sebab demam. Hari ahad dah rasa tak sedap badan. Kat office selsema sudah datang menyerang. Bila selsema akan menangkap ke kepala. Kepala pun sakit. Lusa sudah mahu berangkat balik ke kampung halaman. Hati sudah melonjak-lonjak ingin pulang. Doakan kami agar selamat sampai ke destinasi kami. 

Sabtu lepas, suami ajak berbuka puasa di luar tapi bawa makanan dari rumah. Rupanya ajak berbuka puasa di Dataran Bandaraya. Anak-anak seronoklah. Kononnya nak keluar lepas solat zohor sebab nak cari baju raya untuk Adriana. Tapi biasalah bila dah kat rumah memang agak lemau nak keluar.

Suami yang masak sebab aku sibuk kemas beg baju. Baju raya aku selamatkan dulu masukkan dalam beg. Dikhuatiri tertinggal pula nanti baju raya kita orang. Lepas Asar kami bersiap dan keluar. Menuju ke Dataran Bandaraya.

Dalam perjalanan ke Dataran Bandaraya.

Masa kami tiba, sudah ramai orang di dataran. 

Inilah port kita orang.

Inilah bekalan kami.

Nasi goreng tomyam dan buah-buahan.

Kami empat beranak.

Kakak saja yang pandai selfie.

Masa ini sudah mahu balik. Macam biasalah budak ini asyiklah nak bergambar. Kita orang singgah solat dulu di masjid berdekatan.

Kemudian kami ke Pasar Borong Pandang untuk cari baju kurung Adriana. Punyalah ramai orang macam ulat. Sampai pening dibuatnya. Dapat sahaja baju kurung Adriana aku ajak suami balik.

Kita orang singgah di kedai mamak. Aku teringin nak pekena tosai. Morehlah kiranya. Selepas makan kita orang balik rumah. Lega rasanya bila sudah dapat beli baju kurung Adriana. Kalau tidak risau juga. Kami bertiga tidak beli sebab recycle baju lama. Adriana sahaja yang beli sebab jubah dia sudah senteng. Itu sahaja coretan pagi ini.

Sekian dan wassalam.

Salam pena,
Fyda Adim


1 comment:

adianiez AIDA said...

menarik ni, fida.
pengalaman kan berbuka bersama famili gini.
nanti esok2 anak2 da besar, menjadi kenangan...
happy nampak nyer apen bila anak bini dah ada di sisi :)