Sunday, May 26, 2019

Kisah Ramadan: 15 Ramadan - 16 Ramadan 1440

Assalamualaikum.

Selamat pagi.

Hari ini sudah kerja. Lagi 3 hari lagi mahu balik Melaka. Khamis itu aku tak mahu kira dah. Hahaha. Teruk nau perangai. Pertama kali merasa nak balik kampung setelah 12 tahun tak merasa. Dah tua-tua bangka diberi peluang untuk merasanya lagi. Seksa rasanya.

Untuk 15 Ramadan 1440 aku masih lagi memasak. Pencapaian yang sangat baik setakat ini. Selalunya kat Melaka aku dah mengukur bazar. Memandangkan kat JB ini aku tak mahir lagi nak merayau makanya memasak sahaja pilihan yang ada. Kalau pergi bazar pun suami sahaja yang singgah dari pejabatnya.

Aku balik pejabat terus menonong balik rumah. Jangan nak suruh singgah mana-mana. Karang entah mana-manalah yang aku pergi.

Lauk rendang panaskan yang semalam punya. Aku tambah sambal sotong. Kemudian rebus ketupat segera.

Ini pula untuk 16 Ramadan 1440. Aku tambah daging black pepper sahaja.

Ammar suka pula lauk ini.

Sambal sotong. Gedabak-gedabak bawang aku itu sebab ada pembantu yang tolong potongkan. Mari ke cerita seterusnya. Sekian dan wassalam.

Salam pena,
Fyda Adim


1 comment:

Kay said...

Kan? Tak sabar nak balik raya