Tuesday, May 7, 2019

Sebelum Meninggalkan JKM

Assalamualaikum.

Selamat petang.

Entri kali ini penuh gambar. Aku tak sempat nak simpan dalam komputer kat rumah Melaka. Henfon sudah memberat. Jadi aku titipkan di sini buat kenangan. Sebelum meninggalkan JKM, banyak kenangan manis. Hari-hari terakhir menjadi semakin sebak dan sendu dalam hati ini. 

Mahu tak sebak. 12 tahun aku di JKM (Jabatan Kebajikan Masyarakat Negeri Melaka). Ada yang lebih 10 tahun aku berkawan. Suka duka dilalui bersama. Itu yang buat hati dihantui pelbagai rasa. Tetapi sudah sampai masanya aku pergi sebab sudah 12 tahun aku di sana. Kena cari suasana baharu dan pengalaman baharu juga walaupun hati tersangatlah berat mahu meninggalkannya.

Ini aku kenal daripada kawan aku di JKM, Myra Mokhtar. Ini kawan sekolahnya, Ezza. Dia minat menulis. Itu yang membuatkan kami berkawan. Dia datang pejabat hantar roti jala beberapa hari sebelum aku berpindah. Terharu sangat.

Ini kawan JKM dan juga kawan setaman. Dia pun sudah berhijrah ke Nilai mengikut suami. Sedih juga sebab dulu anak-anak kita orang duduk transit yang sama. Anak-anak Kak Ela selalu bermain dengan anak-anak aku. Sekarang Kak Ela ini sedang cuti tanpa gaji. Rumah dia sudah disewakan pada orang. InsyaAllah, satu hari nanti kami akan bersatu kembali di taman itu.

Ini geng makan, geng gelak, geng nangis kat JKM. Nak-nak Myra Mokhtar (kanan) tempat aku berkongsi suka duka aku. 

Ini bos Bahagian Khidmat Pengurusan. Puan Cheng Li Siang namanya.

Ini kawan setaman juga tapi dia baru dua tahun kat JKM.

Masa ni sebelum bertolak ke tempat majlis perpisahan.

Ini pula Kak Rehan. Dia sudah bersara. Aku jumpa dia masa pergi kenduri kahwin anak dia tempoh hari. Dapatlah berjumpa dengan dia setelah sekian lama tak jumpa.

Berjumpa dengan CC Habibah dari  STB Sungai Lereh. Kenal dengan CC ni baru lagi tapi kami agak akrab juga. Mungkin sebab selalu tanya pasal kerja.

Ini aku jumpa masa balik Melaka tempoh hari. Jumpa kejap sahaja. Jadilah sebab kesuntukan masa.

Ini sehari sebelum aku ke JB. Dia orang ajak makan tengah hari.

Aku dan Kak Zana. Ini hari terakhir aku di JKM. Dulu ada seseorang kata muka kita orang sama. Entah mana samanya.

Ini geng BKP.

Aku dan Maziana. 10 tahun lebih dengan dia di JKM.

Kakak-kakak kerani yang uruskan perkhidmatan.

Gambar ini guna kamera Kak Zana.

Masa Kak Zana whatsapp, dia kata.

"Gambar ini samar macam tahu-tahu hati pun tengah samar."

Macam itulah katanya. Ingat-ingat lupa ayat-ayatnya.

Bergambar beramai-ramai sebelum aku pulang dan menangis petang itu. Petang itu penuh dengan tangisan. Tangisan perpisahan. Perpisahan yang membolehkan kita untuk bertemu lagi. Perpisahan itu menyakitkan lebih-lebih lagi perpisahan yang tidak akan bertemu sampai bila-bila.

Ramadan pertama tanpa Obek Nah. 
Al-fatihah buat mereka yang telah pergi.

Sekian dan wassalam.

Salam pena,
Fyda Adim


No comments: