Saturday, May 25, 2019

Kisah Ramadan: 11 & 12 Ramadan 1440 - Balik Melaka

Assalamualaikum.

Salam sabtu.

Seperti entri sebelum ini, aku janji nak bawa anak-anak ke KFC. Jadi hari itu, usai jemput anak-anak di sekolah kita orang terus ke KFC yang berdekatan dengan rumah. Beli siap-siap sebelum balik rumah. Tak kuasa aku nak keluar balik lepas dah panjat tangga sampai tingkat 4. Kalau kat rumah Melaka sanggup aku keluar balik. Hahaha.

Begitulah bezanya di sini dan di Melaka. Ada masa kena keluar dari zon selesa. Banyaklah perubahan kita orang duduk di JB ini. Memang konsep hidup bersederhana sungguh. Dari rumah besar ke rumah kecil. Oh ya, rumah Melaka tidaklah besar istana. Maksud aku ruangnya lebih besar dari sini.

Singgah KFC berdekatan dengan rumah.

Berbukalah kami tiga beranak dengan KFC sementara tunggu suami balik kerja untuk gerak balik ke Melaka. Kita orang bertolak dari JB dalam pukul 12.00 tengah malam. Puas aku dengan suami telan nescafe yang dalam tin. Mujurlah berkesan. Sepanjang perjalanan kita orang tak mengantuk dan kita orang sampai Melaka lebih kurang jam 3.30 pagi.

Terus ke kedai mamak berdekatan rumah untuk bersahur. Selesai bersahur balik rumah. Memang letih juga tapi memandangkan nak balik Melaka memang gigihlah. Rindu semuanya sebab sudah dua minggu tak balik Melaka.

Siangnya hari jumaat, aku hantar suami ke masjid untuk solat jumaat di Masjid Al-Azim kemudian aku jemput mak pula untuk ke kedai barang kuiih. Aku nak beli butter untuk buat kuih raya.

Singgah AEON sebab aku nak beli setem. Sini senang sikit pejabat posnya.

Balik rumah, aku buat puding roti untuk dibawa balik ke rumah mak mertua sebab hari itu kita orang berbuka puasa di sana.

Sudah beratur untuk dibakar.

Banyak juga yang dapat dengan dua buku roti.

Puding roti sedang dibakar.

Puding roti sedia untuk dimakan. Masa ini aku dah balik dari rumah mak mentua. Dah selesai berbuka pun. Gambar ini post dulu.

Singgah beli ayam golek untuk dibawa balik ke rumah mak mentua.

Menu hari itu yang mak mentua masak. Aku balik tukang makan saja. Menantu hantu. Hahaha.

Sekian dan wassalam.

Salam pena,
Fyda Adim


No comments: