Tuesday, August 14, 2018

Open House Rumah Kawan Dan Mak Mentua

Assalamualaikum.

Selamat malam.

Baiklah, ini entri akhir fasal raya. Sudah mahu tutup buku. Minggu depan dah raya haji. Marilah kita move on dengan cerita raya. Aku sendiri pun dah mual menulisnya. Hahaha. Pulun tulis blog kekdahnya lepas ni aku nak fokus pada cerpen dan mss aku yang tak pernah siap. Entah bila gamaknya nak siap.

Lepas ni kena pulun juga. Mungkin tahun ini tak ada pembakar semangat sangat. Macam tahun lepas cerpen aku kerap tersiar di media massa. Tahun ini memang slow. Kemudian aku sibuk menelaah novel dan melayan drama.

Ini pun kisah penghujung-penghujung raya. Minggu akhir Syawal. Waktu itu adalah beberapa jemputan yang diterima kemudian adik ipar aku pun buat open house. Open housenya dah tentu-tentu kat rumah mak mentua.

Jemputan open house daripada kawan sekolah.

Image may contain: 5 people, including Fyda Adim and Nouri Noriza, people smiling, people standing
Tuan rumahnya yang ditengah itu bersama anak-anaknya.

Kemudian ke rumah kawan asben pula. Kawan Kastam masa kerja kat Melaka. Terpaksalah aku mereput mendengar dia orang membawang. Pakcik bawang in da house.

Kemudian terus ke rumah mak mentua. Makanan yang sudah terhidang.

Image may contain: 1 person, sitting and indoor
Sebelah sini semua ipar duai. Wanita berbaju kurung ungu tu mak mentua aku.

Image may contain: 3 people, including Scenic Mode, people sitting and indoor
Ada tetamu yang telah tiba.

Image may contain: one or more people, people sitting and indoor
Suasana pada malam itu.

Image may contain: one or more people and indoor
Pandangan dari luar. Tak sangka ramai tetamu yang datang.

Image may contain: one or more people and people standing
Bergambar bersama biras dan anak-anak buah. Kiranya penutup raya. Maka dengan ini cerita fasal raya sudah pun tamat. Marilah kita tulis benda lain pula. Semoga diberi peluang untuk berjumpa Syawal tahun depan. Akan datang entri-entri ini akan dibaca semula oleh aku.

Sekian dan wassalam.

Salam pena,
Fyda Adim

No comments: