Monday, August 20, 2018

Jangan Dikhianati Status Perkahwinan Kita

Assalamualaikum.

Selamat petang semua.

Tinggal sehari sahaja kita akan menyambut Hari Raya Aidiladha. Petang ini aku mahu kongsikan sebuah status yang pernah aku kongsikan di laman muka buku. Status yang menyentuh sebuah status perkahwinan. Status Puan Fadhlina Sidek yang membuatkan aku tertarik. Masyarakat sekarang sudah tidak ambil sensitif tentang perkara ini. Lebih-lebih lagi yang bekerja di bawah sebuah organisasi yang bercampur lelaki perempuan.

Yelah, bila disebut tentang perkara ini orang akan kata macam itu tak payah bercampur. Tak payah kerja. Bukan tak boleh tapi biarlah berpada-pada. Tahu menjaga batas antara lelaki perempuan. Tahu menjaga batas antara suami orang dan juga isteri orang.

Jaga ikhtilat.

Defini ikhtilat adalah merupakan suatu bentuk pergaulan secara bebas antara lelaki dan perempuan yang ajnabi (bukan muhrim) sama ada di tempat sunyi mahupun di tempat terbuka.

Zaman sekarang, memang dapat dilihat perhubungan suami orang dan isteri orang juga terlampau ketara dan mesra berlebih-lebihan. Itulah sekarang seperti sudah menjadi suatu trend hubungan 'terlarang' antara suami orang dan isteri orang ini terjadi.

Adakalanya seperti tiada apa-apa perasaan bersalah mahu pun berdosa wujudnya perasaan itu. Ditambah lagi ada pula isteri orang yang menghantar mesej 'bersayang-sayang' pada suami orang. Tidak malukah kita?

Di manakah letaknya maruah kita sebagai seorang perempuan?

Bukan sahaja isteri orang, malah ada juga suami orang sebegitu. Seolah-olah seperti melayari zaman-zaman bercinta. Takutlah pada Allah. Janganlah terlampau mengikut nafsu. Dunia sudah semakin tua, takutlah andai kita tidak sempat untuk bertaubat.

Suami, jagalah perasaan isteri.
Isteri, jagalah maruah suami.

Suami adalah cermin pada isteri begitu juga isteri adalah cermin pada suami. Baik suami, baiklah isteri. Begitulah sebaliknya. Apa yang kita lakukan, bukan sahaja memberi kesan negatif pada pasangan kita malah memberi kesan juga pada anak-anak.

Jagalah sensitiviti pasangan kita.

Pernah yang aku lihat, perempuan (isteri orang) kawan dengan suami orang tapi dengan isterinya bagai dibuat musuh. Dengan suaminya bukan main mesra, alih-alih dengan si isteri tiba-tiba menjadi bisu.

Ada juga perempuan, minta tolong dengan suami orang. Tapi biarlah berbatas. Kalau memerlukan sangat biarlah kita beritahu isterinya juga. Bukan apa, tidak mahu menimbulkan fitnah dan juga syak wasangka bagi sebelah pihak isteri.

Sebagai contoh, pernahlah dengar cerita daripada seseorang. Ada seorang kawan suaminya, perempuan dan juga isteri orang. Suaminya kerja jauh kekdahnya. Rumahnya masuk binatang. Alih-alih telefon suami dia. Rumahnya dengan rumah suami orang itu bukanlah dekat pun. Katanya takut.

Motifnya nak tolong halau binatang. Tak boleh minta tolong jiran ke atau hubungi kawan perempuan dulu. Semestinya isteri orang itu memikirkan bermacam-macam kebarangkalian.

"Kenapa telefon laki aku?"

Kalau aku dah lama aku sound. Hahaha. Berani ke? Kalau terasa hilang sabar sound aje kut.

Kita tak tahu tindak-tanduk kita adakalanya memberi kesan pada orang lain.  Kita tak tahu adakalanya tindak-tanduk kita membuatkan orang terasa hati. Kita hidup ini kenalah menjaga juga sensitiviti orang sekeliling seperti mana kita juga mahu orang menjaga sensitiviti kita. Belajarlah untuk peka terhadap sekeliling.

Jadi, hati-hatilah.

Semoga perkongsian ini memberi manfaat dan membuka mata kita semua. Apa yang aku tulis sekadar pandangan daripada diri sendiri. Terpulang nak terima atau tidak.

Sekian dan wassalam.

Salam pena,
Fyda Adim


No comments: