Monday, August 27, 2018

Menu Hari Bekerja

Assalamualaikum.

Selamat pagi.

Selamat kembali ke sekolah.

Selamat kembali pada mak-mak untuk menguruskan anak-anak yang sudah mula ke sekolah. Hari kerja, masanya agak terhad. Bagi mak yang bekerjaya, masanya lebih terhad. Mana nak urus anak-anak sekolah, nak hantar sekolah, nak ke kerja, memikirkan menu masakan lagi. Memang berperanglah gayanya.

Aku pula, serba-serbi gayanya begitu juga. Hantar anak, pergi kerja, jemput anak, masak, menggosok baju dan bila ada masa senggang barulah boleh buat aktiviti sendiri. Bila hari kerja, aku masak seringkas yang boleh. Ini ada serba-sedikit menu yang aku masak sepanjang hari bekerja. Ada yang aku masak awal dan fozenkan.

Nasi lemak. Aku masak lauknya sebelah malam. 

Rendang ayam tu aku masak hujung minggu. Kemudian aku frozenkan. Ini menu aku berbuka puasa.

Makaroni goreng tomyam.

Spageti goreng aglio olio.

Nasi goreng biasa.

Ikan bilis goreng cili padi. Aku masukkan petai.

Tomyam campak-campak.

Menu makan malam kami.

Sambal bilis kentang petai.

Inilah serba-sedikit menu yang sempat aku masak sepanjang hari bekerja. Ringkas sahaja janji kenyang untuk aku dan anak-anak. Selagi mampu dan terlarat aku cuba untuk menyediakan menu dari rumah buat anak-anak.

Sekian dan wassalam.

Salam pena,
Fyda Adim


No comments: