Sunday, August 26, 2018

Hari Berdua

Assalamualaikum.

Selamat petang.

Jumaat malam, anak-anak balik rumah mak mentua sebab sabtu tu mak uda dia orang nak bawa bercuti kat Grand Lexis. Jadi hantarlah dia orang ke sana. Aku dan suami tak ikut pun. Mak uda dia orang nak bercuti sebelum bersalin. Itulah dia angkut sekali anak-anak aku.

Bila anak-anak berjalan tinggallah, aku dan suami. Sesekali tinggal berdua apa salahnya. Boring juga bila anak-anak tiada. Aku pandang suami, suami pandang aku. Hahaha.

Begitulah agaknya nanti bila sudah tua. Bila anak-anak sudah membesar. Mungkin kerja jauh atau berumahtangga. Tinggal berdualah. Jauh sudah aku memikirkannya. Semoga dipanjangkan umur dapat merasa dan melihat anak-anak membesar.

Balik hantar anak-anak, kita orang singgah melepak McD.

Esoknya, suami ajak hiking. Setelah sekian lama aku tak berhiking, semalam berbekalkan semangat yang tak berapa nak ada, aku berjayalah hiking. Hiking kat Beruang Hill. Aku fobia sebenarnya nak memanjat kat sini. Tahun sudah pergi aku mampu panjat separuh jalan. Balik rumah muntah-muntah. Huh.

Dah alang-alang memanjat, marilah bergambar. Bukan senang nak sampai.

Sampai juga di atas. Aku dah ajak suami patah balik sebenarnya.

Hiking tanpa anak-anak.

Suami suruh bergambar lagi.

Gaya bergambar tu kena ada. Hantar kat geng lari. Kemahen posing katanya. Tak tahu betapa azab aku nak memanjat tadi sambil dihiburkan dengan bebelan pakcik apen.

“Macam inilah Ammar naik semalam. Macam mana perangai Ammar macam itulah perangai awak.”

Lalu kat satu tempat pakcik sambung lagi.

“Sinilah semalam suruh Ammar pijak terkial-kial dia nak memijaknya. Penakut sangat.”

Eh, bebel pulak dia. Nasib dalam hutan kalau tak aku tinggal dia.

Semalam, upload gambar ni di Insta dan itulah captionnya. Panjang gila. Biasalah kalau dah mula menulis sampai Insta pun jadi ruang cam menulis blog.

Aku siap duduk dulu. Tak larat nak kejar orang depan tu. Lepas hiking balik rumah. Terbongkang aku. Sampai rumah, sejukkan badan terus tertidur. Hahaha. Memang aku hentam tidur. Kaki sudah terasa sengal-sengal. Dalam jam dua aku bangun. Solat dan makan. Kemudian lepas Asar, kita orang keluar.

Makan rojak.

Minum cendol.

Kemudian ke AEON Bandaraya. Jalan-jalan cucimata. Terbeli sehelai t-shirt. Puas pusing kita orang pergi Old Town kat Bukit Beruang.

Suami makan roti aje. Diet.

Aku tak diet. Pesan semangkuk mi kenyal. Sedap. Aku memang suka makanan begini. Kemudian dah selesai makan terus balik rumah. Begitulah semalamnya. Sesekali dapat menghabiskan masa berdua dengan suami seronoklah walaupun hiking tu bukan kena dengan jiwa aku. 

Sekian dan wassalam.

Salam pena,
Fyda Adim



No comments: