Tuesday, June 5, 2018

Kisah Ramadhan: 17 Ramadhan (Makan-makan Sempena Hari Lahir)

Assalamualaikum.

Selamat petang.

Entri keempat untuk hari ini. Pecut habis aku menulis malam tadi. Kisah ramadhan mesti hendak dijadikan kenangan di sini. Jadi aku gigihlah menulis memalam buta usai bercakap dengan tuhan. Bulan ramadhan ini terasa macam banyak sangat nak dikejarnya. Hal dunia hal akhirat. Biarlah seiring. Mudah-mudahan.

Baiklah, sabtu lepas memang nak panggil keluarga sebelah aku dan sebelah suami untuk berbuka di rumah. Kebetulan pula hari lahir aku jatuh pada hari sabtu. Gigihlah birthday girl masak untuk para tetamu. Aku suka masak-masak tapi jangan suruh aku potong-potong bahan. memang lambat kerjaan aku kat dapur tu.

Setelah berhempas pulas di dapur selama beberapa jam akhirnya siaplah menu utama.

Nasi ayam dan spageti bolognese.

Ayam goreng madu.

Sup nasi ayam.

Cili untuk nasi ayam.

Creampuff aku order dengan kawan. Sedap.

Kuah spageti.

Bila ramai-ramai kenalah makan kat bawah.

Sebelah sini mak aku. Sebelah sana mak mentua.

Antara yang sudi datang hari itu.

Suami belikan kek hari jadi.

Potonglah kek bersama lima orang kanak-kanak ribena yang nyanyi kejap ke darat kejap ke laut suaranya. Hahaha.

Aku dan adik ipar.

Suka budak berdua ni bila disuruh bergambar.

Lima orang cucu mak ayah aku.

Sekali lagi sebelum balik kenalah bergambar. Tadi kat dalam sekarang kita beralih ke luar pula. Kalau boleh sampai nak ke kereta nak bergambarnya. Adik aku dah tekan-tekan minyak kereta. Bertabahlah. Hahaha. Aku rasa sangat seronok hari itu kerana dapat menyambut hari lahir dengan keluarga aku dan berbuka puasa sekali. Terima kasih Allah kerana masih memberi aku peluang untuk merasai kebahagiaan ini.

Sekian dan wassalam.

Salam pena,
Fyda Adim



2 comments:

Siti Yang Menaip said...

seronok meriah buka puasa ramai2..

adianiez AIDA said...

happy birthday, fida.
moga gembira dan cantik selalu.
nanti lepas raya. free mana2 jumaat, i blanje u makan ye.
lama da janji, ntah bila kita dpt bersua :)
in shaa Allah...