Tuesday, April 23, 2013

~Kenapa Mesti Pertikaikan?~

Assalamualaikum sebagai pembuka biacara.

Apa yang dipertikaikan tu?Pelbagai persoalan sering timbul dalam benakku.  Manusia mana yang pernah rasa puas hati?Walau tidak banyak, pasti ada sekelumit perasaan tidak puas hati dalam diri terhadap apa jua dan lebih-lebih lagi tidak rasa puas hati terhadap orang lain.

Sebolehnya aku cuba elakkan diri ini untuk tidak berperasaan sebegitu. Tidak mahu cari pasal kata orang. Tapi selagi bergelar manusia, sedikit sebanyak pasti ada juga.  Tapi bila kita berdiam diri dan suka buat hal sendiri ada juga yang menjadi bualan orang.  Ada juga manusia lain yang tidak puas hati.  Menjadi seorang yang pendiam banyak kelemahannya.  Selalu ditindas dan setiap perbuatan kita akan diperlekehkan.  Sedih kan? Sob..sob..sob..

Diam salah, riuh pun nanti lagi salah.  Kalau banyak cakap dengan benda-benda berfaedah dan berguna untuk orang lain tak apalah juga. Ini jangan banyak cakap dengan benda-benda yang kurang faedahnya.  Jangan nanti orang kata seperti tin kosong pula.  Duduk diam sahaja pun orang pertikaikan, tak banyak cakap pun orang pertikaikan. Pelik kan?Kadang terfikir juga rasa macam menganggu ke kalau duduk diam sahaja?Hakikatnya itulah kehidupan.

Wassalam..







                                                                                                                  

1 comment:

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

hihi..manusia mmg mcm2 ragam..