Wednesday, April 8, 2020

PKP Hari ke-14: Bila Suami Kerja

Assalamualaikum.

Selamat petang semua.

Semalam tak ada mood nak menulis. Manuskrip pun aku tak sentuh. Kemalasan melanda dan ketiadaan mood. Serba-serbi malas semalam dibuatnya. Hari ini sudah 22 hari kita duduk di rumah. Bab duduk di rumah itu aku tak ada masalah. Seronok saja sebab aku memang jenis suka duduk di rumah.

Suami aku bekerja aku saja yang tidak. Menjaga anak-anak di rumah sambil memasak sambil membaca novel sambil menulis sambil baca Whatsapp dan macam-macam sambil lah yang boleh dicakapkan.

Bila hari suami kerja, aku masak sebelah pagi tu ringkas-ringkas saja. Nanti kalau dah makan kenyang-kenyang dia balik nak makan lagi. Jadi tunggu suami balik baru makan.

Laksa Sarawak ni cikgu taska anak-anak bagi sebab masa tu dia nak ambil novel.

Kemudian aku buat murtabak maggi. Dak Kakak asyik nak makan murtabak maggi jadi aku masakkan.

Kemudian aku sibuk mengajar anak-anak. Memantau mereka buat kerja-kerja sekolah yang cikgu berikan melalui aplikasi Whatsapp.

Bersyukurlah sebab ada kemudahan lain tapi terfikir bagaimana golongan yang susah. Tidak ada internet, tidak ada komputer untuk melakukan sedemikian.

Rapuh hati bila memikirkannya. Semoga semuanya baik-baik saja. Kita semua sedang diuji.

Salam pena,
Fyda Adim

1 comment:

NA said...

Syukur segala apa Allah beri.