Sunday, September 20, 2015

Sambutan Hari Kemerdekaan

Teks : Fyda Adim
Foto : Fon Sendiri

Assalamualaikum dan salam sehati sejiwa. Bismillah.

Selamat tengahari semua. Selamat berhujung minggu. Aku seperti biasa hari ahad di rumah aje. Tak ke mana. Buat kerja rumah, melayan anak-anak, kerja di dapur yang tak pernah habis. Biasalah kan hujung minggu memang menjadi surirumah sepenuh masa.

Seperti biasa baru ada kelapangan mahu menulis blog ini dan berkesempatan mahu berkongsi cerita tentang hari merdeka. Lama sungguh terperam dalam ruangan draf. Memang tidak kali sign in aku akan pandang sekali lalu dan kemudian log out semula.

Hari merdeka tempoh hari kami sekeluarga memang pergi tengok orang berbaris. Setiap tahun asben akan bawa kita orang. Aku lagilah memang dah terbiasa pergi sebab dulu ayah aku pun rajin bawa masa aku kecik-kecik dulu. Jadi kali ini biarlah anak-anak pula merasa suasana pagi hari merdeka.

Port biasa kami di depan UTC Hang Tuah Mall.

Sementara nak tunggu dia orang berarak kita orang sarapan dulu. Tahun ni anak buah aku, Nayli ikut sekali.

Tiga generasi. Kali ini mak ayah aku pun turut sekali. Aku yang ajak. Dia orang asyik memerap ka rumah aje. 

Perbarisan sudah bermula. Aku bawa anak-anak tengok di tepi jalan manakala mak ayah aku duduk je di kedai mamak tu.

Kontinjen yang pertama.

Beria ammar tengok sampai tak terpusing bila suruh amik gambar. Anak dara berdua tu memang kepantangan bila suruh bergambar.

Kami laki bini pun mahu berselpie.

Budak berdua tu bersemangat. Fokus memang tak lari. Sambil tengok mulut masing-masing tak berhenti-henti bercakap. Itu sahaja entri ringkas untuk tengahari ini. Akhirnya dapat juga aku update blog ini dengan cerita merdeka kami. Sekian dan wassalam.

Salam pena,



No comments: