Friday, July 3, 2015

Catatan 12 Ramadhan : Iftar Bersama Geng-Geng

Teks : Fyda Adim
Foto : Ipad

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Bismillah...

Selamat petang semua. Hari ini gigih menulis blog ini. Nak kejar beberapa entri yang banyak tertangguh. Jadi hari ini akan terkeluarlah beberapa entri ye. Silalah bertabah. Tuan rumah tengah rajin ni. Kalau penyakit M merasuk dalam diri satu kerja pun tak menjadi.

Isnin lepas bersamaan 12 Ramadhan 1436H, suami aku berbuka puasa di luar bersama kawan-kawannya. Jadi tinggallah aku dan anak-anak kan. Sayang isteri ditinggal-tinggalkan. Relevan lagi tak? Huhuhu...

Bila suami sudah tidak berbuka bersama makanya aku kenalah bawa diri. Pandai-pandailah ye. Orang kata kena berdikari. Jadi aku janji dengan anak-anak nak bawa mereka berbuka di luar. Pada awalnya plan memang nak pergi bertiga aje. Aku dan anak-anak.

Kemudian aku saja sound geng bawah tanah aku. Hah bawah tanah sangat kan. Aku sound Mira Mokhtar dan juga adik ipar aku Nor Faezah. Memang pernah rancang nak berbuka sama tapi selalunya rancangan kami tidak menjadi. Nanti nak pergi ada yang nak tinggalkan laki lah, nak tinggal anak lah, nak tinggal emak lah, nak tinggal bapaklah. Jadi memang tidak kesampaian hati. Aku nak berbuka kat luar tinggalkan laki dan anak-anak di rumah memang tak lah. Tak selera aku nak makan nanti. Jadi lebih baik aku tak pergi.

So bila dapat green light daripada geng-geng maka haruslah aku gembira bukan. Wah berbuka puasa bersama geng-geng. Teruja. Seharian kita orang bertiga berfikir nak berbuka kat mana. Jadi bila mendapat kata putus kami ke Aeon Bandaraya dan berbuka di Pizza Hut. Ala-ala mat salleh kan. Uhhh...

Aku berbuka puasa ditemani anak-anak.
 
This is my sis in law with her doter. 
 
Masing-masing menikmati hidangan. Masa ni budak tiga orang masih dapat dikawal walaupun ada huru-haranya. Sampai yang terbalik pingganlah. Dahler budak tiga orang ni mengerjakan si Mira Mokhtar aje. Nasib ko lah kan...Mak-maknya boleh tergelak aje.
 
Si adriana pun sama berebut nak duduk sebelah aunty Mira.
 
Ammar yang membuatkan hari-hari mama sentiasa ceria.

 Ini menu aku. Spageti aglio olio. 

Berungguh si Nayli makan.
 
Sebelum pulang ke rumah masing-masing, bergambar dulu buat kenangan. Nasiblah adriana sudah boleh diharap. Dia yang tolong amikkan gambar ni.

 Kemudian adriana pula bergambar.

Last but not least, kami bergambar bertiga. Geng-geng keyakinan bersama di suatu masa dahulu. Rindu zaman pergi audition sama-sama di KL dulu. Zaman tu dah pun berlalu. Yang ini aku namakan aku, dia dan mak buyung. Hehehehe....

Itu sahaja kisah 12 Ramadhan. Seronok! Walaupun iftar kami dihiasi dengan jeritan-jeritan batin pada tiga orang budak tu. Mana tak jadi tarzan kan, yang berebut nak duduk kerusi, yang berebut Mira Mokhtar. Hahaha...Hot sangat ko masa tu. Hectic sungguh kita berbuka kan. Kenangan yang mungkin tak akan dapat diulang. Sekian dan wassalam...

Salam pena,



1 comment:

adianiez AIDA said...

krn ada jeritan-jeritan batin tu yg aida x kuasa nak berbuka puasa luar :)