Friday, July 3, 2015

Catatan 11 Ramadhan : Menu Berbuka Puasa Di Rumah

Teks : Fyda Adim
Foto : Ipad

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Bismillah...

Selamat tengahari semua. Sudah masuk waktu rehat. Hari jumaat biasalah waktu rehatnya sedikit panjang. Jadi ada yang mengambil kesempatan untuk keluar mencuci mata. Aku? Tak kemana-mana pun. Hajat di hati tadi sebelum tiba waktu rehat kononnya mahu ke Mydin atau Romantika. Tapi bila dah rehat, rasa malas pula. Mata pun bagai digam-gam. Rasanya perlu didulukan layanan mata. Hahaha...

Okeylah, kembali kepada tajuk di atas. Aku kalau sudah mula menaip mukadimahnya memang panjang. Rindu nak tulis cerpen. Tapi kekangan masa sangat-sangatlah tak terlampau. Ini kisah 11 Ramadhan. Sudah ketinggalan banyak hari. Jadi aku harus update secepat mungkin.

Entri-entri sepanjang ramadhan bukanlah mahu menunjuk jauh sekali bersikap riak dengan makanan. Aku suka berkongsi dan secara tak langsung boleh bagi idea pada sesiapa yang tengah buntu mencari idea mahu memasak. Terpulanglah pada niat kita ye. Jangan tersasar ke jalan yang tidak betul.

Tempoh hari aku tak ada idea nak maska apa. Tengok dalam peti ais ada perut. Jadi aku decide untuk masak perut tu. Buat masak lemak cili padi. Kemudian aku tengok ada salad aku buatlah menu macam tempoh hari. Salad bersama telur rebus. Simpan lama-lama dalam peti takut layu pula. Lepas tu aku goreng maggi. Kes teringin lagi. Huhuhu...

Kemudian, jiran aku bagi lauk pulak. Dia pulangkan mangkuk tingkat aku. Rezeki kan. Dia bagi sambal telur puyuh, ayam masak kicap dan pengat durian. Jenuhlah wei...Itu sahaja kisah aku dan keluarga untuk 11 Ramadhan. Sekian dan wassalam...

Salam pena,



1 comment:

adianiez AIDA said...

salad telur... best!
and sihat menu tu, fida...