Friday, November 25, 2011

~Try Buat TiramiSu~

Weekend yang lepas, aku try buat Tiramisu.  Sibuk menjengah blog orang lain buat tiramisu, aku pun terliur nak buat gaks.  Terfikirkan balance cream cheese yang aku buat blueberry cheese tart masih ada, aku pun trylah jugak.  Ikut 100% resipi Ana Suzana lagi.  Tapi aku tak pandai nak deko-deko macam ana.  Lagi pun 1st time buat tiramisu sendiri.  Selalu makan yang kedai buat.  Hehehe 

Ini tiramisu yang aku buat mula-mula sekali.  Aku dah tersalah letak cream cheese aku tue.  Aku pi letak kat frozen.  Pandaikan??Itulah akibat kalau tidak membaca pada kotaknya.  Aku pun tak tahu kenapa boleh letak kat frozen padahal masa kita beli taklah dalam frozen pun.  Berangan pulak.  Belajar daripada kesalahan.  hehehe.  Jadi cheese aku nie jadi berbiji, memang tak gebu jea rupanya.  Aku buat gak.  Dapat dalam 6 bekas.  Makan jugak.  Kureng jea rasanya.


Ini tiramisu yang aku buat kali kedua.  Oleh sebab tak puas hati dengan hasil tiramisu aku tue, aku beli cream cheese lain.  Malam hari selasa aku buat lagi sekali.  Kebetulan sponge kek pun ada lagi aku pun buatlah.  Barang-barang lain memang ada.  Cuma beli cream cheese jea.  Inilah hasilnya.  Asben aku makan dia kata 'hah, nie baru sedap'.  :-)

Bahan-bahan untuk buat tiramisu nie pun simple jea.  Perlukan cream cheese, whipping cream, gula kastor, esen vanila, sponge kek, serbuk koko dan air nescafe.  Itu jea.  Cara-cara untuk membuatnya boleh rujuk di blog ANA SUZANA.

Note>>Ana, tak sabar nak tengok menu apa ana masak untuk esok.  Mesti menu yang sedap-sedap.  Nanti boleh kongsi di blog yea..

No comments: