Tuesday, September 11, 2018

Hijrah 1440

Assalamualaikum.

Selamat malam semua.

Bila dah malam ni sampailah ke penghujungnya cuti yang panjang. Seharian hari ini kononnya cadang nak menulis tapi itulah selalu yang dirancang itu tidak akan menjadi. Bila belum sampai masanya, berjela-jela tulis senarai kerja yang nak dibuat. Tapi sudahnya hanya tercatat atas kertas ajelah. Hari ini memang tak jadi apa. Fikiran terganggu selagi kereta belum ada depan mata.

Hari ini kita menyambut tahun baru bulan Islam. Sudah 1440 Hijrah. Semoga dengan memasuki tahun baru Islam akan membuat penghijrahan yang lebih baik pada diri sendiri. Tidak perlu membandingkan diri kita dengan orang lain. Cukuplah menjaga diri sendiri dulu.

Ubah diri kita dulu sebelum mahu mengubah orang lain. Kalau tak mampu nak ubah diri sendiri macam mana kita nak ubah orang lain pula. Sama-samalah kita berusaha menjadi insan yang lebih baik dari sebelumnya.

Contohnya, kalau kuat membawang, bawa-bawalah diri kita cari aktiviti lain. Begitulah sebaliknya.
Persekitaran yang baik juga mendatangkan kesan yang baik pada kita.

Image may contain: text
Apa-apa pun selamat menyambut Tahun baru Islam.
1 Muharam 1440H.

Semoga kita dapat menambah segala amalan kebaikan kita di tahun baru ini demi bekalan kita di sana nanti. Kita perlu meninggalkan sesuatu demi sesuatu yang lebih baik.

Sekian dan wassalam.

Salam pena,
Fyda Adim



1 comment: