Wednesday, March 20, 2019

Datangnya Khabar Duka

Assalamualaikum.

Selamat pagi.

Entri ini sudah lama didraft. Cerita tahun lepas. Adalah aku titipkan sedikit di instagram. Tapi kepuasan menulis di sana tidak sama dengan menulis di blog ini. Memandangkan aku guna iPhone agak susah aku nak menggunakan apps blog di telefon. Agaknya aku ketinggalan atau entahlah. Itu yang agak terbantut sedikit aktiviti menulis blog. 

Kalau tak ada mood nak duduk depan komputer mungkin boleh gunakan telefon untuk menulis walaupun kepuasannya tidak sampai. Hahaha. Jadi marilah aku kongsikan sedikit kisah yang berlaku tahun lepas.

Kalau tak silap harinya isnin. Suami cuti sebab nak bawa anak-anak beli buku sekolah. Aku kerja tapi sekerat hari.

Beli buku di sekolah petang pula.

Petangnya kami ke Jabatan Pendaftaran untuk ambil kad pengenalan aku.

Semua gara-gara nak buat pasport aku kena tukar kad pengenalan.

Gambar curi. Suami aku punya kerja. Bukan suami orang. Hahaha.

Kemudian pos barang. Mujur sekarang ada drive-thru saja. Memudahkan dan cepat.

Kemudian ke Bee Loon untuk beli baju sekolah Nana.

Memandangkan dia jadi pengawas kebersihan tahun ini kenalah tukar baju sekolah.

Selesai membeli barang kami singgah makan di Kg. Jawa.

Penuh manusia kedai ini. Mujurlah kami dapat makanan kami.

Makanan untuk anak-anak.

Sate pun kami pesan. Campur-campur satenya. Sedap sangat.

Usai makanlah segala kegembiraan kami direntap. Sekelip mata kegembiraan itu lenyap sebaik sahaja suami menerima mesej menerusi aplikasi whatsapp. Mulanya ada kawannya telefon memberitahunya sesuatu dan dia seakan terkejut. Aku kat sebelah terpinga-pinga. Sebaik dia mematikan taliannya, terus dia baca whatsappnya.

Surat pertukaran rupanya dan namanya ada di situ. Masa itu aku berharap surat itu adalah surat pertukaran suami untuk bertukar ke Melaka. Saat itu, itulah yang aku harapkan. Tiada lain. Namun, apa yang aku harapkan tidak kesampaian.

Rupanya suami kena bertukar ke Johor Bahru. Lagi jauh rupanya. Kami singgah rumah mak. Aku meluru masuk bilik dan aku menangis.

Iya, aku menangis. Harapan aku yang setinggi gunung itu runtuh. Aku telefon seseorang masa itu. Entahlah. Aku sedih sangat masa itu sebab apa yang aku harapkan tidak kesampaian.

Bermulalah episod murung aku. 
Nantilah aku sambung.

Dari rumah mak kami ke MITC sebab nak beli barang lagi. Tapi waktu ini fikiran sudah menerawang. Dalam pada jiwa kacau, beratus juga aku habiskan duit suami aku. 

Cari buku latihan anak-anak.

Nana sedang memilih bukunya.

Suasana di dalam MITC.

Lego untuk Ammar. Memang kesukaannya.

Selesai beli barang kami ke sini.

Dapatlah baucer.

Sempat aku mengambil gambar orangnya.

Nampak gambar Kak Su. Terus aku ambil gambar. Jadilah walau tak jumpa orangnya.

Hasil membeli buku-buku.

Buku-buku sekolah.

Buku latihan anak-anak.

Alat tulis yang dibeli.

Novel ini hasil gunakan baucer yang dapat.

Sempat beli Saidina juga.

Baju-baju sekolah anak-anak.

Itulah kisahnya. Kisah yang tertangguh untuk aku titipkan di sini. Itu pun saat aku menaip kisah duka itu air mata berjuraian. Kecewa. Tahu tak apa rasanya bila kecewa? Itulah aku rasa saat itu.

Perjalanan hidup ini penuh dengan cabarannya. Ada suka. Ada duka. Walau macam mana pun suka dan duka kita, tetaplah bersyukur kerana diberi peluang untuk merasai sebuah kehidupan yang jauh lebih bermakna.

Sekian dan wassalam.

Salam pena,
Fyda Adim


No comments: