Tuesday, April 2, 2019

Surat Pertukaran Diterima

Assalamualaikum.

Selamat pagi.

Menghitung hari untuk mengakhiri perkhidmatan di Jabatan Kebajikan Masyarakat Negeri Melaka. 12 tahun berkhidmat di JKMN Melaka sama lamanya usia perkahwinanku kerana sebulan selepas bertukar ke JKMN Melaka, aku pun mendirikan rumah tangga.

Surat pertukaran aku terima sebaik aku pulang berjimba-jimba dengan kawan-kawan. Malam itu, aku dapat rasakan yang aku akan bertukar dalam masa terdekat. Semasa suami menelefon malam itu, aku kata padanya, "Jangan esok lepas balik suka-suka dapat berita pertukaran."

Balik sahaja petang itu, aku buka emel jabatan. Tiba-tiba sahaja. Waktu itu baru sahaja berbaring. Sebaik sahaja melihat emel kiriman daripada JPA, aku terus terduduk.

Emel itu adalah pengesahan persetujuan pertukaran aku. Termenung kejapan. Perasaan waktu itu bercampur-baur.

Berita gembira ke berita sedih?

Tak tahulah nak kata. Hahaha. Dua-dua sekali rasanya. Gembira dalam duka. Begitulah kaedahnya. Pertukaran ini tidak pernah terlintas dalam kepala. Mungkin bertukar jabatan dalam Melaka pernahlah terlintas. Tetapi nak keluar Melaka itu sangat-sangat tidak terlintas sebenarnya. 

Gembira itu mestilah gembira sebab akan kembali berempat. Aku dan anak-anak akan tinggal dengan suami. Nanti ada pula orang kata aku tidak gembira ikut suami. Suami jauh, sedih. Duduk dengan suami pun sedih juga.

Apa kau nak sebenarnya?

Adakalanya, Allah tak berikan apa yang kita harapkan itu bersebab. Aku memang berharap yang suami akan bertukar ke Melaka. Namun Allah sebaik-baik perancang.

Sedih itu tentulah akan hadir. Sedih nak tinggal mak ayah. Sedih nak tinggal rumah. Sedih nak tinggal keluarga. Sedih nak tinggal kawan-kawan. Umur dah 36 tahun, anak sudah dua barulah nak merantau. Mahu tidak kejutan budaya.

Yelah, suatu masa pun semuanya akan ditinggalkan terus. Beginilah kehidupan yang perlu dihadapi. Semoga akan ada kebahagiaan kami di tempat orang. Apa yang sudah direncanakan itulah yang terbaik untuk kita.

Kiriman emel yang aku terima.

Esoknya barulah aku balas emel tersebut. Walaupun kena jawab BERSETUJU tetap mahu menunggu esok sahaja.

Selang seminggu daripada hari aku terima emel pengesahan persetujuan pertukaran, aku pun menerima emel surat pertukaran aku.

Sekali lagi, perasaan gembira dan sedih itu hadir beriringan. Tak tahulah macam mana nak diungkapkan perasaan itu. Macam mana aku maklumkan pada kawan-kawan rapat semasa aku terima pengesahan persetujuan, macam itu juga aku maklumkan pada mereka.

Dan hari itu, aku lihat sahabat aku menangis. Masa itu dia di surau. Aku datang tegur dia tapi dia tunduk saja. Rupanya dia nangis. Aku tinggalkan dia. Aku hantar whatsapp pada dia.

"Wei, janganlah nangis. Kau ni buat aku sebak betul lah."

Dia balas. "Aku sedihlah. Macam tak percaya. Tengok surat tadi sedih pastu kau datang pulak. Sorry kak sedihlah. Nak tengok kau pun aku dah nangis. Selama ini orang rasa macam lama lagi. Bila tengok surat ko tadi baru terasa sangat."

Okeylah, dah tak mahu sambung lagi. Air mata dah bercucuran membasahi pipi. Kecederaan emosi sekarang ini. Kalau menulis tentang ini memang automatik air mata akan bercucuran laju. 

Gambar kami tiga empat tahun yang lalu. Semoga perjalanan persahabatan kami akan sentiasa erat walaupun berjauhan.

Sekian dan wassalam.

Salam pena,
Fyda Adim


3 comments:

Siti Yang Menaip said...

setiap yang jadi tu adalah yang terbaik untuk kita. semoga semua dipermudahkan =)

Unknown said...

saya baca pun rasa sedih...

Unknown said...

saya baca pun rasa sedih...