Thursday, April 4, 2019

12 Tahun Bersama Jabatan Kebajikan Masyarakat Negeri Melaka

Assalamualaikum.

Selamat pagi semua.

Hari ini adalah hari terakhir aku di JKM setelah 12 tahun 3 bulan aku berkhidmat. Tipulah kalau aku cakap aku tak sedih nak tinggalkan JKM yang setelah sekian lama aku bersamanya. Sedih nak tinggalkan kawan-kawan. Namun sudah lumrah kehidupan. Setiap pertemuan itu pasti ada perpisahannya. 12 tahun di JKM sudah sama dengan usia perkahwinan aku. Manakan tidak aku masuk JKM bulan November 2006 dan aku bernikah Disember 2006 yang waktu itu banjir besar di Melaka. Momen yang tidak dapat aku lupakan.

Aku mula melangkah ke Jabatan Kebajikan Masyarakat Negeri Melaka setelah mendapat pertukaran dari Kementerian Luar Bandar dan Wilayah Putrajaya. Merasalah aku merantau di Putrajaya selama 8 bulan sebelum bertukar ke Melaka.

Sewaktu kemasukan aku di JKM, kakitangannya tidak ramai mana. Adalah dalam 18 orang rasanya dan ada beberapa orang pekerja kontrak. Awal-awal masuk JKM memang agak struggle. Aku kena buat segalanya. Akulah yang buat kerja-kerja untuk federal dan juga buat kerja-kerja state. Boleh bayangkan betapa sotongnya aku waktu itu. Dari A-Z sendiri buat. Memang berat sedikit sebab aku tidak ada tempat mahu merujuk waktu itu.

Merasalah aku pergi mesyuarat sana-sini ikut bos. Dah itu saja yang ada. Nak balik Melaka sangat kan. Rasakanlah masa itu. Memang semuanya kena belajar sendiri dan juga buat sendiri. Awal-awal itu memang selalu juga aku merembeskan air mata. Hahaha. Biasalah aku. Aku dan air mata berpisah tiada. Mujurlah ada kawan yang baik hati yang memujuk.

Orang pertama yang aku kenal masa di JKM. Sampai sekarang kami berkawan. Kak Nisah masuk JKM sama tahun dengan aku. Dia awal 2006 aku penghujung 2006 tapi dia sudah bertukar ke Markas Garison pada 2015. Masa ini aku mengandungkan Adriana. Kak Nisah pula rasanya lepas bersalin anak kedua.

Aku dan Kak Sham.

Ini gambar lagi lama. Waktu ini aku tengah alahan. Mabuk teruk masa ini. Tengoklah rupa dah macam apa saja.

Pengarah kami masa ini yang berbaju melayu. Haji Hanafi rasanya namanya. Aku pun dah lupa.

Aku, Kak Nisah, Ernim dan Shidah. Budak dua orang itu pekerja sambilan.

Awal-awal dulu sebab tak ramai orang kat JKM itu, kenalah paksa masuk nasyid. Bersungguh buat latihan.

Persembahan nasyid diadakan di Dewan Rumah Budak Laki-Laki Tun Abdul Aziz Durian Daun.

Nampak tak aku. Dua dari kanan. Bukan main ketat muka aku. Fokus kononnya. Nanti lupa lirik. Hahaha. Itulah serba-sedikit cerita awalan aku semasa datang ke JKM.

Sebenarnya, dua tahun aku di JKM pernahlah mohon tukar tapi pengarah suruh stay. Dia kata baru dua tahun. Sudahnya sampai 12 tahun aku stay kat JKM. Nantilah aku sambung sedikit kenangan aku di JKM di lain entri. Sampai sini dulu.

Sekian dan wassalam.

Salam pena,
Fyda Adim

1 comment:

ejulz said...

tiba2 rindu ofis lama :)