Thursday, April 4, 2019

Kenangan Bersama Myra Mokhtar

Assalamualaikum.

Entri kedua untuk hari ini. Hari ini mungkin ada beberapa entri throwback memandangkan hari ini adalah hari terakhir aku di JKM. Selain Kak Hanisah yang rapat dengan aku di JKM, Myra Mokhtar adalah orang kedua rapat dengan aku. Sewaktu aku dalam kesusahan dulu, mereka berdua yang ada dengan aku. Aku tidak akan lupakan mereka kerana waktu itu adalah sangat-sangat menduga aku dan mereka tetap ada.

Waktu kesusahan aku dulu, memang aku hilang arah. Hilang tawaku. Hilang ceriaku. Selalu aku paling bersemangat bercerita tapi waktu itu semuanya hilang sama sekali. Myra selalu cakap, "Kak, aku nak ko yang dulu. Aku tak nak ko macam ini."

Sedih waktu itu.

Lapan tahun bersama Myra Mokhtar. Banyak kenangan manis dan pahit kami lalui bersama. Suka dia, sukalah aku. Sedih dia, sedihlah aku. Cuma dulu aku paling pelik bila dia sedih bila kucing dia mati sampailah aku sendiri ada kucing dan aku menangis beria-ia masa Dak Oyen mati.  Barulah aku tahu kenapa Myra Mokhtar menangis. Itulah ko. Rasakan. Masa itu aku boleh jadi kemurungan bila dia kemurungan kucing dia mati. Dia dah tentu murung sebab kucing mati. Aku pula murung tengokkan dia murung.

Terlalu banyak cerita kami lalui bersama. Dulu, kita orang suka melayan drama. Nanti akan ulanglah part-part sweet hero dan heroin sampaikan kita orang sendiri rasa nak termuntah. Memang tak boleh blah perangai itu.

Kalau aku tengok drama, aku suka bercerita pada dia. Dari mula sampai akhir. Bila dia tengok dia akan cakap.

"Kak, ko cerita sebijik macam dalam drama. Tak payah tengok pun tak apa."

Kenangan paling manis kami lalui bersama adalah memenangi pertandingan e-book anjuran Maxis dan juga menghadiri audition Kotex. Hasil mengelinjang masa itu menanglah RM800 dan dibahagilah tiga.

Aku letak gambar-gambar kami sepanjang persahabatan kami. Banyak lagi dan inilah antaranya. Setiap gambar punya ceritanya sendiri. Biarlah gambar ini menjadi pengubat rindu suatu hari nanti.

Waktu ini kami bercanda di tepi pantai.

Waktu ini dia kurus lagi. Maklumlah kanak-kanak ribena lagi. Hahaha.



























Dan ini gambar paling baru. Dua minggu lepas. Inilah kami sekarang. Semoga persahabatan kami tetap baik dan kasih sayang tetap utuh walaupun berjauhan.

Wahai sahabat,
Adakalanya jarak menjadi pemisah kita
Bukan bermaksud tidak mengendahkan
Bukan bermaksud melupakan

Cukuplah jarak yang memisahkan kita
Jangan hati terikut terpisah juga
Ketika jarak memisahkan kita, biarlah doa yang mempertemukan
Semoga hati kita tetap bersama walaupun kita berjauhan.

Sekian dan wassalam.

Salam pena,
Fyda Adim



1 comment:

ejulz said...

best kan kalau ada partner kerja yg baik.. sampai bila2 akan dikenang..