Sunday, December 30, 2018

Anak Mama Dah Berkhatan

Assalamualaikum.

Selamat malam.

Alhamdulillah. Tanggal 9 Disember 2018 yang lalu, anak kedua aku Muhammad Ammar Qayyum telah selamat berkhatan. Balik sahaja daripada bercuti di Krabi dan Hat Yai memang sudah rancang nak sunatkan dia. Kira hadiahlah selepas balik jalan. Hehehe.

Macam biasa, maknya cuak selalu. Memang dengan Ammar ni aku ada sedikit cuak. Bukan sikitlah tapi banyak. Risau kut dia melalak ke apa. Jadi aku kerja hari kejadian tu. Cuma aku bercadang akan keluar kejap jengah dia di klinik. Itu pun aku datang masa dia dah masuk dalam bilik doktor. Kebetulan masa tu hari jumaat, sedang eloklah sebab rehatnya panjang.

Ini gambar sebelum bersunat. Suami aku yang hantar. Konsep sebelum berpantang makan silalah makan sepuasnya.

Sudah bersiap sedia. Senyum saja dia.

Operasi sudah dimulakan. Ini pun suami yang hantar gambar kat whatsapp. Masa ni aku sudah kat luar bilik doktor.

Dari dia orang kecil masa dia orang kena inject bulanan memang aku tak pernahlah ikut masuk bilik doktor. Sejenis perangai kalau ke klinik aku yang gemuruh lebih. Sakit perutlah. Memulaslah. Ingatkan anak dah dua hilang penyakit tu tapi makin menjadi-jadi. Silap hari bulan aku yang dok dalam bilik air.

Alhamdulillah. Selamat sudah.

Masa ni dia okey lagi sebab ubat bius masih ada lagi.

Masuk saja dalam kereta dia sudah merengek. 

"Adoi, ma. Duduk sakit. Berdiri pun sakit."

Ah, sudah. Sampai rumah memang dia bantai melalak. Jenuh juga aku nak memujuk dia. Usap kepalalah, tiup kepalalah. Bawah yang sakit tapi mak kau tiup kepala dah kenapa kan. Dua minggu juga dia berpantang. Sekarang dah sihat walafiat. Mama pun senang hati. Anak mak dah besar.

Sekian dan wassalam.

Salam pena,
Fyda Adim



1 comment:

ejulz said...

dah bujang dah.. hehe.. kalau dia tgk gambar ni dah besar nanti tergelak dia.. haha.. lagi2 gambar masa nangis tu. haha