Monday, November 28, 2016

Memenuhi Undangan Perkahwinan

Assalamualaikum.

Selamat petang. Sabtu lepas ada dua jemputan kenduri perkahwinan. Dua-dua orang asben. Satunya jemputan dari orang kastam. Satunya lagi saudara asben sebelah arwah ayahnya.

Bila ada jemputan sebegitu, aku apa lagi. Gantung kualilah. Seronoknya bukan kepalang tapi jangan nak berseronok sangat. Dua bakul baju bila mahu dilipat? Nangis tepi bucu katil.

Senyuman mak dan anak. Keluar jalan mahu tak senyum.

Rumah pertama yang tidak jauh dari rumah aku.

Peel masing-masing bila disuruh bergambar. Si mamat tu lagi over sekarang.

Aku bedal banyak ini. Maklumlah keluar rumah memang perut sememangnya kosong.

Biarlah apak melayan anak pula.

Kali ini sudah bertiga. Aku amik anak buah aku nak bawak sekali pergi orang kawin.

Pagi tu tiba-tiba teringat Nayli. Terus cakap dengan asben aku nak bawak dia sekali. Telefon adik aku suruh siapkan dia.

Hari tu, dia jadi anak bongsu aku.

Kali ini majlid diadakan di Dewan Hang Tuah.

Nayli makan dengan berselera sekali.

Sebaik habiskan nasi, mataku tertancap ke arah tapai yang bergentayangan di atas meja. Cakap dengan asben "Sedapnya."

"Tak boleh makan kan." Dia jawab sambil tolak pinggan tapai itu jauh daripada aku. Kemudian aku suruh dia tolak pinggan tu dekat dengan aku. Rasalah satu nanti kempunan pulak.

Si Adriana yang amik gambar ni.

Tudung merah tu mak mertua aku. Sebelah kanan tu biras aku dan yang buat peace tu adik ipar aku yang bongsu.

Sebelum pulang suruh Nayli bergambar. Anak-anak aku sudah berlari entah ke mana.

Masa nak keluar dewan boleh pulak terserempak dengan kakak sepupu aku. Rupanya jiran satu taman lama dia dulu.
Betapa kecilnya dunia.

Singgah Jakel beli kain emerald green untuk anak-anak untuk majlis disember ini nanti.

Kita orang ke Aeon. Seperti biasa aku ke Popular.

Malam tu aku asak laki aku ke Mydin sebab nak tanya harga kalau betulkan telefon bimbit. Aku cerita lain entri. Kemudiannya laki aku teringin makan sizzling.

Anak-anak makan nasi ayam. Masa tahu harga untuk betulkan telefon aku, makan pun jadi tak selera. Iye iye lah kau kan. Tapi licin gak. Sekian dan wassalam.

Salam pena,
Fyda Adim

No comments: