Tuesday, August 18, 2020

Kejutan Sempena Hari Lahir Mak Mentua

Assalamualaikum.

Selamat malam.

Sekali lagi muncul dalam blog ini. Sekarang sibuk sangat. Memang tersangat sibuk. Mana nak menyiapkan manuskrip. Mana menguruskan hal rumah tangga. Mana menguruskan hal meniaga. Dengan Young Livingnya, dengan Tupperwarenya, dengan Nurraysanya. Sibuk kan?

Meniaga sambil-sambil aje sambil tak ada idea yang datang. Alhamdulillah, adalah juga sedikit rezeki daripada benda-benda yang aku usahakan. Nak fokus sangat pun aku bekerja. Ada masa balik sudah terbongkang. Aku nak kejar manuskrip yang nak siapkan. Semua pun nak kena siapkan.

Baiklah, kembali pada kisah merentas negeri tempoh hari. Aku balik cuti selama dua minggu. Itulah cuti paling lama aku mohon sepanjang 14 tahun berkhidmat sebagai penjawat awam. Dia punya nikmat cuti balik ke rumah sendiri itu sukar diungkapkan.

Heaven gila!

Beberapa hari di Melaka, aku dan biras-biras merancang untuk mengadakan kejutan buat mak mentua yang menyambut hari lahirnya pada 14 Jun. Bincang-bincang dan akhirnya kata putus buat kat rumah aku. Yelah, rumah aku sudah lama bersunyi sepi jadi aku nak biar meriah.

Aku ditugaskan untuk memasak nasi dan lauk-pauk. Sudahnya aku masak nasi limau purut, ayam masak merah, jelatah, makaroni cheese bakar. Kemudian yang lain order.

Sebahagian menu hari itu.

Kami jurufoto pada hari itu.

Budak Emma tu penjaga makanan.

Ayam masak merah.

Makaroni cheese.

Nasi limau purut.

Jelatah.

Kek buat mak mentua.

Kek pandan gula melaka order dengan kawan yang tinggal setaman.

Inilah mak.

Kek tu ada kejutan lain. Hehehe. Kek disponsor oleh biras nombor 4.

Inilah kami bersantai di belakang rumah.

Aku dan anak buah, Aina Sumayyah namanya. Baju kurung pemberian kawan-kawan di JKM sempena hari lahir aku.

Kami biras-biras bersama anak-anak.


Apalah laki bini ni berposing.




Itulah kisahnya kami anak-beranak di belakang rumah aku meraikan mak mentua. Keluarga along saja yang tak ada sebab dia orang balik Johor. Biras aku orang Johor. Jadi bila dapat merentas negeri dia pun nak balik kampung.

Begitulah kisahnya. Sekian dan wassalam. Nanti aku sambung cerita lain pula ya. Kalau nak order Young Living ke, produk Nurraysa ke atau Tupperware bolehlah roger aku di talian 017-6741270. Terima kasih semua pembaca.

Salam pena,
Fyda Adim

1 comment:

NA said...

Rajin masak lauk pauk dan nasi.
Luas juga laman belakang.