Friday, January 31, 2020

Sambutan Bulan Januari

Assalamualaikum.

Hai.

Entri penutup Januari kerana ceritanya pun terjadi dalam bulan Januari. Jadi harulah dititipkan di sini kerana bagi aku ini perkara paling manis yang berlaku di bulan Januari. Macam biasalah, kalau nak jumpa sekali harung haruslah buat function sebegini.

Balik Melaka masa Raya Cina. Sejak merantau ini memang setiap perayaan yang datang aku terasa nak sambut. Hari itu Krimas. Cuti lama juga. Nak jadi Santa Claus. Raya Cina aku terasa nak jadi singa ke naga erk? Dulu aku ke anak-anak aku panggil badak. Hahaha.

Majlis kecil-kecilan ini hanya menjemput keluarga sahaja. Pada mulanya rancangan biras aku sebab nak buat hari lahir anak-anaknya yang lahir bulan Januari dan juga hari lahir Nana yang jatuh bulan Januari juga. Memandangkan sebab masa itu anak-anak buah aku balik, aku cadangkan buat kat rumah aku. Jadi sebelah suami boleh datang, sebelah aku pun boleh datang.

Senangkan?

Hidup ini jangan terlalu complicated sangat. Benda yang boleh dimudahkan kita mudahkanlah. Nak jumpa asing-asing memang payah kan jadi kita buat majlis semua datang setempat. Aku boleh jumpa sebelah suami. Aku boleh jumpa sebelah aku. Bajet-bajet artis jumpa peminat kau ni.

Majlis bermula selepas Asar. Suami nak buat belakang rumah. Konon-kononnya konsep garden gitu. Bahagian luar dia dengan anak-anak yang berkemas. Cuci sana cuci sini. Aku sibuk di dapur.

Oleh sebab ramai meminta aku buat lasagna, jadi aku buatkanlah setelah sekian lama disuruh buat. Kalau tak ada majlis macam ini ingat aku rajin ke nak masak beria.

 Kuah laksa nyona. Air tangan mak aku.

 Apam yang diorder oleh biras.

Backrop yang siap dipasang. Mujurlah ada barang-barang candy booth sendiri. Pakai saja apa yang ada.

Brownies cheese hasil air tangan biras aku.

 Biras aku sedang menyusun candy booth.

 Lagi sorang tu sepupu aku.

 Belon tu biras aku yang buat sendiri.

Anak buah aku dan apaknya sedang membakar ayam.

Kanan biras aku nombor 4. Kiri kakak sepupu aku.

 Biras aku sedang buat fruit tart.

Itulah tiga orang kanak-kanak yang diraikan. Dari kiri: Alya, Emma dan Nana.

Semua sedang siap-siap masa ini.

 Kakak sepupu aku dan anak-anaknya.

 Creampuff order saja. Sedap.

Aku dan anak-anak buah. Kurang sorang sebab adik ipar aku tak ada. Dia tak sihat.

 Kami dan budak yang sambut hari lahir.

Mak ayah dan makcik aku.

 Ini pula jiran aku. Kira jiran yang rapat lagi pun rumah sebelah-sebelah saja.

Sedondon itu anak-anak buah. Yang sorang itu cucu aku ya. Entah apa yang disembangkan.

Sebelum pulang, haruslah bergambar sekali lagi, lagi dan lagi.

Itu sahaja cerita untuk bulan Januari. Kenangan manis haruslah disimpan agar suatu hari akan dikenang semula dan pasti akan dirindui. Kenangan akan tetap menjadi kenangan dan tidak mungkin akan berulang lagi.

Salam pena,
Fyda Adim


No comments: