Friday, January 11, 2019

Kisah Jumaat Terakhir 2018

Assalamualaikum.

Salam jumaat.

Nampaknya, azam tahun baharu nak menulis satu hari satu entri sudah ke laut dalam. Entri akhir adalah pada 2 Januari 2019. Sebenarnya, entri tahun lepas pun banyak yang tertangguh. Kesibukan dengan rutin harian membataskan segalanya. 

Oleh kerana hari ini jumaat rehatnya panjang, aku menggagahkan diri juga untuk menulisnya. Ini adalah kisah jumaat juga. Jumaat terakhir pada tahun 2018. Hari tu aku keluar dengan officemate, Nurul. Memandangkan Myra Mokhtar masih cuti bersalin dan hari tu juga Umi cuti balik kampung jadi tinggal kami berdua terkontang-kanting di pejabat.

Kemudian dalam nak tengah hari, si Nurul tanya sama ada aku nak keluar atau tidak. Dia nak keluar dengan maknya. Kalau aku nak ikut dia tak kisah. Jadi aku pun ikutlah mereka. Aku bawa Nurul ke AEON Ayer Keroh dan maknya tunggu di sana sahaja.

Sampai sahaja kami terus makan. Bersungguh pompuan ni makan. Sudahlah hari tu dia pedajal aku lagi kat tandas. Tempoh hari dia kunci pintu tandas. Hari tu dia baling air dari bilik air sebelah.

Kami bertiga. Itulah ibu Nurul.

Kemudian aku biasalah ke Popular.

Nurul beli barang. Aku dah pening mengikut dia cari benang sudahnya aku tunggu kat luar.

Hasil aku masuk Popular. Ini yang bahaya.

Balik kerja, aku terus ke rumah mak. Suami dan anak-anak sudah tunggu. Kemudian kami keluar ke Bukit Serindit.

Malam itu ke UTC. Bawa mak dan ayah untuk buat kad pengenalan yang baharu.

Cucu mak yang keempat. Dia kira puteri nenek sebab dia paling rapat dengan mak aku. Jadi bila nenek keluar dia pun mengendeng saja.

Makan pun sebelah nenek. Nenek suapkan sup.

Selepas buat kad pengenalan, kami mencari makan dan sinilah tempatnya.

Bergambar lagi. Mak aku bising kalau aku suruh bergambar. Kejap-kejap bergambar katanya.

Makan malam di Pizza Hut.

Dua jenis pizza yang kami pesan. Entah apa namanya. Aku tak hafal.

Tengok budak tu. Pandai bergambar. Namanya Naura Firzanah. Kalau Ammar panggil dia, Nora. Hahaha. Asal boleh aje mamat tu.

Sekian dulu.

Salam pena,
Fyda Adim


No comments: