Saturday, December 26, 2015

Majlis Pernikahan Dan Malam Berinai Adik Ipar

Assalamualaikum dan salam sehati sejiwa. Bismillah...

Selamat pagi. Entri kedua menyusul untuk hari ini. Ini adalah entri yang berkurun dalam draft tapi tidak ditulis-tulis. Entah kenapa susah sangat nak ditulisnya. Mana taknya tiap kali datang semangat nak menulis ada aje gambar yang tak cukup. Maklumlah ada tiga kamera digunakan untuk merakamkan peristiwa hari tersebut. Mana DSLRnya, kamera hp asben dan kamera hp aku. Aje gila nak memilih gambar. Hehehe...

Baiklah, pagi ini aku gigihkan jugak menulis entri ini. Kisah dua bulan lepas. Tak apalah janji belum melangkau ke tahun depan. Baiklah aku upkan kisah perkahwinan adik ipar aku sebelum tahun 2015 melabuhkan tirainya.

Kami tiba di rumah pengantin dalam jam 3.00 petang. Nikah selepas solat Jumaat.

Sewaktu ini majlis pernikahan sedang berlangsung.

Pengantin perempuan.

Itu adik ipar aku sedang berdebarlah agak aku. Selagi tak menghenjut tangan tok kadi.

Kak ipar pula sedang berliburan di luar tanpa rasa berdebar. Hah! Debar kak ipar dah sembilan tahun berlalu. Jadi kak ipar kejap-kejap bergambar.

Waktu makan. Maknanya selesai menghenjut tangan tok kadi. Kak ipar dengan senang hati pergi makan sebab kebulur yang aku ingat masa tu. Maklumlah dari pejabat. Kerja sekerat hari aje hari tu.

Okay, itu adik biras. My best friend, my best sister, my best best best among the best. Hah melangit sangat bestnya. Hahaha...Berkongsi rasa dengan dia. Dia tahu aku, aku tahu dia.

Ini pengantin juga. Pengantin baru sembilan tahun. Sedondon pula kam laki bini hari tu.

Inilah keluarga belah mak mertua aku.

Pengantin dengan mak masing-masing.

Ini sebelah malamnya. Ada majlis berinai.

Asben dengan ammar menepung tawar. Kenapa tawar erk? Kenapa tak manis? Merepek ajelah kau ni.

Itu ayah aku. Ayah aku memangr rajin bab-bab ni. Kalau mak aku tak dipaksanya memang tak ada dia inginlah. Huh! Tarik nafas lega sebab aku dapat siapkan entri ini. Maka kena siapkan entri bertandang dan kenduri belah lelaki. Mampu ke idok? Kita tunggu. Sekian dan wassalam.

Salam pena,








No comments: